Skip to main content
09.04.2024 | א ניסן התשפד

משלבים לימודי AI בתואר

אוניברסיטת בר-אילן מציעה 200 קורסים בתחומי הבינה המלאכותית שניתן לשלב בתוכניות הלימודים לתואר

תמונה
בינה מלאכותית

הבינה המלאכותית הפכה לכלי משמעותי, שמשנה את פני העולם ומאפשר פריצות דרך חדשות בתעשייה, ברפואה, בחקלאות, בכלכלה ובמדעי החברה. בהתאם למגמה זו מציעה אוניברסיטת בר-אילן כ-200 קורסים בתחום הבינה המלאכותית ויישומיה כחלק מתוכניות הלימוד, כדי לספק לסטודנטים ולסטודנטיות את הכישורים החיוניים בתחום.

רוצים לדעת עוד על קורסי הבינה המלאכותית המשולבים בלימודים לתואר? היכנסו

בתום לימודיהם לתואר, הידע המתקדם שרכשו בתחום הבינה המלאכותית יסייע להם להשתלב בשוק העבודה הדינמי ולרתום את כוחה של הבינה המלאכותית למען השגת יעדיהם המקצועיים.  

בתחום הרפואה למשל, מתקיימת בבר-אילן אחת התוכניות היוקרתיות בעולם בתחומי ה-AI, Data Science והביואינפורמטיקה, בשם 'התוכנית לגנונמיקה וחישוביות ביו-רפואית'. התוכנית היא מיזם משותף עם המרכז הרפואי שיבא, המיועד לבעלי תארים מתקדמים בתחומי הרפואה או מדעי המחשב, ומשתתפים בה רופאים מובילים מישראל ומחו"ל. התוכנית אף זכתה להיכלל בפלטפורמת ADX ללימודים מקוונים של Harvard ו-MIT . ד"ר רונן טל-בוצר, הנמנה עם מייסדי התוכנית ומנהלה אומר כי התוכנית מקנה לבוגריה כלים מקצועיים בעלי אימפקט משמעותי בכל תחומי הרפואה – דימות, כירורגיה, אבחון מבוסס גנטיקה, פתולוגיה, פענוח בדיקות דם, הריון, ועוד. "הבינה המלאכותית לא תחליף את הרופא, אבל רופאים שישתמשו בבינה המלאכותית יחליפו רופאים שלא ישתמשו בה".

בתוכנית לתואר שני במדעי הלמידה וההוראה, מוצע הקורס 'בינה מלאכותית בהוראה ולמידה', שבו הסטודנטים לומדים ומתנסים בפרקטיקות מתקדמות המתאימות למצבים ייחודיים. אחת הדוגמאות לכך היא שימוש בבינה מלאכותית יוצרת, המשמשת לסיוע לתלמידים בהכנה של עבודות חקר בתקופות חרום, שבהן הזמינות של המורים נמוכה יותר.

קורס נוסף המתמקד בהיבט אחר ומרתק לא פחות של הבינה המלאכותית הוא 'שימושי מחשב ובינה מלאכותית בניתוח מידע בהקשר המזרח התיכון'. הקורס כולל הרצאות וסמינר מחקרי, וסוקר את השימוש של בינה מלאכותית לצרכי ניתוח מידע מודיעיני. בין השאר, בקורס לומדים להשתמש בכלים מורכבים ומקצועיים המאפשרים לקשר בין היפותזות לראיות ולזהות מתווים לוגיים, לצרכים כמו סיווגי טקסטים מרשתות חברתיות. "אחד המודלים הנלמדים הוא של Human in the Loop," אומר פרופ' דב תאני, המרצה בקורס. "הרעיון הוא לא לשחרר את העולם לשלטון הבינה המלאכותית, אלא להשאיר את האדם בתהליך, לצורך בקרה של המערכת, כדי לשפר את המכונה ולשלוט בה – ולהמשיך ללמוד יחד איתה".

ואכן ישנן עוד דרכים רבות שבהן ניתן לעשות שימוש בטכנולוגיות AI כדי לשפר ולהשפיע על המחקר, ועל איכות חיי האנושות בעתיד. בין 200 התוכניות שיפעלו בשנת הלימודים תשפ"ה בבר-אילן תוכלו למצוא למשל את הקורס 'מדעי הרוח הדיגיטליים בשירות ניתוח טקסטים עבריים' במחלקה לספרות עם ישראל; קורסים העוסקים בכריית טקסט ובבינה עסקית בבית הספר למינהל עסקים; קורס בלמידת מכונה ויישומים לאנליזה של נתונים ביולוגיים בפקולטה למדעי החיים; קורס בעיבוד ספרתי של תמונות בפקולטה להנדסה; קורס בביג דאטה ומשפט בפקולטה למשפטים; קורס בנושא 'נתוני עתק והמרחב החכם' במחלקה לסביבה, תכנון וקיימות; ומגוון עצום עוד יותר של קורסי AI כמו  'למידת מכונה' למידה ועיבוד שפה טבעית', 'למידת מכונה במידע רפואי' ו'יישומי
AI מותאמים אישית' בפקולטה למדעים מדויקים. 

רוצים לדעת עוד על קורסי הבינה המלאכותית המשולבים בלימודים לתואר? היכנסו