Skip to main content
01.04.2024 | כב אדר ב' התשפד

"הסוכרת אינה גזירת גורל. ניתן לצמצם את אחוז החולים"

שר הבריאות אוריאל מנחם בוסו, וראש עיירית צפת יוסי קקון, ביקרו לראשונה בספרת הסוכרת בפקולטה לרפואה של בר-אילן בגליל

תמונה
sphere

שר הבריאות אוריאל מנחם בוסו וראש עיריית צפת יוסי קקון ביקרו לאחרונה במיזם ספרת הסוכרת הפועלת בשלוחה הגלילית של אוניברסיטת בר-אילן בעיר צפת. במסגרת הביקור הם נפגשו עם מנהלי המיזם פרופ' נעים שחאדה, ד"ר סיון שפיצר ומרטין דאופהאוזן. 

הביקור התקיים בהמשך לעבודה משמעותית משותפת של ספרה עם משרד הבריאות ועם 20 רשויות בגליל. השר בוסו התרשם מהמיזם וקרא להרחיבו לכל הארץ. "אני קורא לכל ראשי הרשויות להקים יחידות בריאות בכל רשות ולאמץ את מודל ספירת הסכרת מעבר לגליל. מאמין שמשרד הבריאות יחד עם משרד החינוך יכולים לפעול יחד גם בבתי הספר ולתרום לבריאות של הנוער. נטייה לסוכרת היא לא גזירת גורל, זה בידיים שלנו וניתן לצמצם את אחוז החולים במחלה".
 

שר הבריאות בספרת הסוכרת

על פי רוב מערכות הבריאות ומשרדים ממשלתיים פועלים באופן שמקשה על התכלול ביניהם. אך זהו בדיוק ייחודו של מיזם ספרת הסוכרת, הראשון בתחום הבריאות בקהילה שהצליח לקבץ שותפים רבים לדרך, ביניהם רשויות מקומיות, משרד הבריאות, משרד החינוך וכמובן גם קופות החולים שאפשרו הסתכלות רוחבית על נתוני האוכלוסייה והתחלואה.

פרופ' נעים שחאדה מנהל הספרה: "אני מתאר את העבודה של הספרה כעבודה של מנצח על תזמורת שאוסף את כל הנגנים שניגנו עד כה בנפרד בצורה לא מתואמת. המיזם מוסיף משאבים כבירים ועושה סינכרוניזציה של כל העשייה בתחום בריאות האוכלוסייה בגליל במטרה לסגור את הפערים ולשפר את המדדים."

ד"ר שפיצר סגנית מנהל הספרה מוסיפה כי "הפגישה המשולשת מסמלת את התגובה החיובית ביותר לעשייה של ספרה ולהיענות של כל השחקנים לשיתופי הפעולה. לא פשוט להביא את כל הגורמים לעבוד יחד ולבנות פרויקטים משותפים. זה אומר הרבה שהמיזם מצליח לגייס ולרתום גופים רבים למען מטרה חשובה אחת".

במשלחת משרד הבריאות שביקרה בספרת הסוכרת נכחו גם יהודה כהן, יועץ השר, פרופ' עמאד חבוס, יועץ השר לחברה הערבית, ד"ר מאיה בוטארה, רופאת מחוז הצפון משרד הבריאות, שני ברזילאי, תזונאית מחוזית משרד הבריאות, וד״ר נור עבדאלהאדי ראש מטה יישום חברה ערבית במשרד הבריאות. 

בנוסף השתתפו בפגישה אישים מובילים במערכת הבריאות והחרום באזור: פרופ' סלמאן זרקא, מנהל בית החולים זיו, אלחנן כהן, מפקד תחנת אשכול צפת מד"א, אורן אביטן, מנהל מרחב ירדן מד"א, נחי קליין, יו"ר איחוד הצלה סניף גליל וצביקה לבל, יו"ר הצלה בגליל.