חדשות בר-אילן

משרד הדוברות טל': 03-531-8121 פקס: 03-738-4079 Spokesman.Office@mail.biu.ac.il
  • ד

    ד"ר אורנית ספקטור-לוי, ביה"ס לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן

    לראשונה בישראל: התמחות בתחום ה-Wellness בתכנית לתואר שני

    תאריך: 2019-08-27 שעה: 14:06

    בשנת הלימודים האקדמית, אוניברסיטת בר-אילן תחל בתכנית לימודים חדשה לתואר שני- מגמת Wellness (בעברית המונח נקרא "שְׁלוֹמוּת"). זו פעם ראשונה שמושקת מגמה כזו באוניברסיטה בישראל.

    בשנים האחרונות, החינוך לבריאות ורווחת הפרט נמצא בלב העשייה החינוכית במערכת החינוך בעולם ובארץ. חינוך ל- Wellness עוסק בהכשרת המחנכים, פיתוח תכניות לימודים ופעילויות חינוכיות שמטרתן לשפר ולקדם את 'שְׁלוֹמוֹת' הפרט והחברה, להקנות ידע, לפתח כישורי חיים ולהביא את הלומד לאימוץ רצוני של התנהגות בריאותית כפרט וכחברה. שְׁלוֹמוּת (SHLOMUT) הינו מונח שנטבע על ידי האקדמיה ללשון עברית למונח הלועזי .Wellness שְׁלוֹמוּת הוא מושג רחב המתייחס לרווחה גופנית (כמו: בריאות, ספורט, סיעוד), נפשית (כמו: פסיכולוגיה, מוסיקה, אמנות) וחברתית (כמו: עבודה סוציאלית, כלכלה, משפטים, מדעי הסביבה).

    לתכנית 'הוראת המדעים' יתקבלו בעלי תואר ראשון BSc  במדעים, או BEd בהוראת המדעים והמתמטיקה, שיעמדו בקריטריונים נוספים, או BA ממגוון תחומים הכוללים אספקטים מדעיים כמו: פיזיותרפיה, בריאות הציבור, מדעי התזונה, חינוך גופני, תרפיה עם בע"ח, ריפוי בעיסוק, סיעוד, גיאוגרפיה. בנוסף, יוכלו להתקבל לתכנית 'הוראת המדעים' מועמדים בעלי תעודת הוראה או תואר בחינוך או ניסיון בחינוך.

    ד"ר אורנית ספקטור-לוי, ראש תכנית 'הוראת המדעים', בית הספר לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן: "כבר הוכיחו שגוף ונפש קשורים זה בזו. אנו שמחים להצטרף לאוניברסיטאות הרבות בעולם שהכניסו את התחום לאקדמיה ומאמינים כי יהיה ערך רב למגמה החדשה בקרב מחנכים, מורים ומטפלים. פתיחת המגמה החדשה, מהווה מהלך מאתגר, חדשני ובעל פוטנציאל למחקרים רבים המשלבים תחומים כמו חינוך למדע, חינוך לבריאות, טכנולוגיה, ספורט, ועוד.  הלימודים והמחקר במגמה זו מזמנים שיתופי פעולה עם חוקרים ממחלקות מגוונות באוניברסיטה".

    המגמה החדשה בתכנית להוראת המדעים, בבית הספר לחינוך באונ' בר-אילן –מיועדת למורים, ו/או בעלי תואר ראשון מתחומי המדעים, סביבה, מדעי המוח, ספורט ועוד, כמו גם לבעלי מומחיות אחרים בתחומים הקשורים לשלומות כמו פיזיותרפיסטים, תזונאים ועוד.

    מטרת הלימודים והמחקר בתחום החינוך לשְׁלוֹמוּת (Wellness Education) היא לחבר בין חוקרים מתחומים שונים באוניברסיטת בר אילן. חיבורים אלה יוצרים שיתופי פעולה חדשניים אשר מביאים את המחקר בתחום השְׁלוֹמוּת לכיוונים חדשים ויצירתיים. כיוונים נוספים במגמה החדשה כוללים פיתוח תכניות לימודים חדשניות, מחקרי הערכה בתחום השְׁלוֹמוּת בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, התפתחות מקצועית של מחנכים בתחום השְׁלוֹמוּת, והעמקת הזיקה שבין הקהילה המדעית, לבין החברה הישראלית דרך החינוך לשְׁלוֹמוּת על כל היבטיו.

    מחקר בתחום החינוך לשְׁלוֹמוּת יכול להיות מוקדש לניתוח מסדי נתונים גדולים, מטה-אנליזות, סקירות של ספרות מחקרית, חקירת ההשפעה של תכניות התערבות, ועוד. כל זאת מתוך מטרה להסיק מסקנות לצורך התווית מדיניות בנושאי השְׁלוֹמוּת במדינת ישראל ובעולם.

    מבנה תכנית הלימודים במגמה – 'חינוך לשְׁלוֹמוּת ' -  Wellness Education: תכנית המגמה תכלול שלושה אשכולות של קורסים: קורסים בתכנית 'הוראת המדעים'; קורסים במחלקות ופקולטות כמו מדעי הטבע, מדעי המוח, פסיכולוגיה ועוד; קורסים העוסקים בשיטות מחקר.