פרשת וארא

פרשת וארא

חרטומי מצרים - הרב יצחק עתשלום
ה"חרטומים" מופיעים במקרא בשני הקשרים;  בהקשר מצרי ובהקשר בבלי. אזכור החרטומים המצריים מוגבל
לספר בראשית. עוד

 

שליחות אחת שהיא שתיים - הרב ד"ר יהודה יונגסטר
בתחילת הפרשה, לאחר מה שנראה ככישלון של משה מול בני ישראל: "וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה", הוא מנסה שוב לפטור עצמו מן השליחות. עוד

 

המצווה הראשונה והמצווה הראשונית- פרופ' עמיצור ברק
המצווה הראשונה: "הרש"י הראשון" בפתיחת פרשת בראשית הוא ביטוי ידוע, ותוכנו ידוע, וכולל את הקטע המפורסם המצוטט להלן שהוא נושא מאמר זה: "לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ'החודש הזה לכם', שהיא מצוה ראשונה שנצטוו ישראל". עוד

 

מה שתו המצרים במכת דם? -  ד"ר בעז שפיגל
הראשונה מבין עשר המכות "שהביא הקב"ה על המצְרִים במצְרַים" הייתה מכת דם. תחילה מתוארת המכה בקצרה, כאשר שלח ה' את משה להתרות בפרעה. לאחר שסירב פרעה לשלח את ישראל ונצטווה משה לומר לאהרן לבצע את המכה, מתוארת מכה זו ביתר הרחבה. עוד

 

עצמה וענווה - הרב שבתי אברהם הכהן רפפורט
בציווי שליחותו של משה אל פרעה, בפתיחת פרשת וארא, נאמר: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה רְאֵה נְתַתִּיךָ אֱ-לֹהִים לְפַרְעֹה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ יִהְיֶה נְבִיאֶךָ. אַתָּה תְדַבֵּר אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּךָּ וְאַהֲרֹן אָחִיךָ יְדַבֵּר אֶל פַּרְעֹה וְשִׁלַּח אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאַרְצוֹ." מפשט הדברים, אמירת השי"ת, שמשה יהיה "אלהים" לפרעה, באה לזקוף את קומתו ולהבטיחו שהוא שולט בפרעה, ולא להפך. אבל חכמים דרשו את הדברים בכיוון ההפוך. עוד

 

התגלויות ושמות הא-ל - ישי מבורך
בפרשת וארא א-לוהים מתגלה למשה, ומבחין את התגלותו הנוכחית לעם ישראל מהתגלותו בעבר אל אבות האומה הישראלית, באמצעות שימוש בשם א-לוהי שונה. בעבר היה זה השם "א-ל ש-די" שדרכו התגלה הא-ל, ואילו כעת, בזמן הנעת מהלך יציאת ישראל משעבוד מצרים, השם הא-לוהי הוא השם המפורש בן ארבע האותיות. עוד

 

למה צריך מכות רבות - יונה בר-מעוז
מתוך עשר מכות מצרים, תשע נראות מיותרות לחלוטין. אם המטרה היא לשכנע את פרעה לשחרר את עם ישראל מעבדות, אין התשע הראשונות יכולות לשכנעו לוותר על כוח העבודה של עם ישראל; כמה פגעי טבע גדולים אינם ראויים להתייחסות מול ההפסד שיהיה לכלכלת מצרים בשילוח 600,000 עבדים לחופשי. רק אבדן נפשות אדם, ובמיוחד הבכורות, יש בו כדי להצדיק את סילוק גורם האבדן. עוד

 

"לא נכון לעשות כן" - פרופ' נתן אביעזר
התמוה ביותר במצוות סיפור יציאת מצרים הוא עצם קיומה. אנו יושבים שעות ארוכות ומדברים על יציאת מצרים, תופעה שאין לה אח ורע בחגים אחרים. תמיהה זו מתעצמת כאשר משווים את יציאת מצרים למתן תורה. האם מתן תורה לא היה אירוע בעל חשיבות? האם לא מן הראוי להאריך בתיאור האירוע הזה? מה חשיבותה המיוחדת של יציאת מצרים בהשוואה לכל האירועים החשובים האחרים שהתרחשו בהיסטוריה של עם ישראל? עוד

 

לשונות של גאולה - פרופ' עמוס פריש
פרשת "וארא" נפתחת בדברי ה' למשה. לאחר מבוא היסטורי, הקב"ה מודיע למשה על תכניתו להציל את עמו משעבוד מצרים ומצווה אותו לפרסם את הבשורה לעם. הקב"ה מפרט פעולות אחדות שהוא עתיד לעשות. בעקבות הסברו של ר' יוחנן בשם ר' בניה בדבר טעמה של המצווה לשתות ארבע כוסות יין בליל הפסח, התפרסמו הפעולות הללו בשם "ארבע לשונות של גאולה". עוד
 

מניעי הגאולה - ד"ר יאיר ברקאי
הברית הנזכרת בתחילת ספר שמות (ב:כד) אינה נזכרת בהתגלות ה' למשה (ג:ז-י). אבל נזכרת לאחר תלונת משה אל ה'. ה' חוזר על הבטחתו בתחילת תשובתו למשה כדי להבהיר למשה את מחויבותו לגאולת עם ישראל מתוקף בריתו עם שלושת האבות. מכלל המניעים לגאולת ישראל הנאמרים במקרא, שניים הם עיקריים. עוד
 

"וַיֶּחֱזַק לֵב פַּרְעֹה" - שמואל לובושיץ
מסיפור קריעת ים סוף עולה השאלה: מה חיזק את פרעה שעד הרגע האחרון אינו מקבל כי  א-לוקי ישראל הוא בורא הכול, שולט על הטבע, וכי ישנה השגחה פרטית? עוד


מדוע שולבה פרשת היוחסין בתוך סיפור השליחות? - ד"ר לאה הימלפרב
רש"ר הירש קבע בפירושו לענייננו כמו פרשנים אחרים ש"בולטת לעין הפסקת הסיפור על ידי סדר יוחסין הנתקע לאמצעיתו". אולם הוא מן המעטים שגם ביאר מדוע יש להציג רשימת יוחסין של משה ואהרן בשלב זה של האירועים, הלוא אין לומר ש"כמו זרים לחלוטין היו לנו אנשים אלה ורק כאן הכרנום"?! עוד

 

לכל פרשיות וארא

תאריך עדכון אחרון: 27/12/2018