Skip to main content
29.06.2022 | ל סיון התשפב

דולי הכבשה המשובטת

ב-5 ביולי 1996, נולדה הכבשה דולי - היונק הראשון ששובט. ד"ר ניצן גונן מהפקולטה למדעי החיים כותבת על הכבשה והמחקר שעשו היסטוריה

תמונה
דולי

לפני 25 שנה, ב-5 ביולי 1996, הגיחה לאוויר העולם הכבשה דולי - היונק הראשון ששובט בתהליך העברת גרעין לתא ביצית מחוסר גרעין. ד"ר ניצן גונן מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן כותבת על הכבשה והמחקר שעשו היסטוריה

לכבשה דולי היו שלוש אימהות: אחת שתרמה את גרעין התא הנושא את החומר הגנטי DNA, שנייה שתרמה ביצית שממנה הוצא הגרעין, ושלישית שהייתה אם פונדקאית. דולי הייתה זהה לחלוטין מבחינה גנטית לאם שתרמה את הגרעין.

הליך זה היה מהפכני בזמנו והעיד לראשונה, בהקשר של יונקים, שהביצית, התא הגדול ביותר בגוף האדם, מכיל רכיבים מופלאים שבכוחם לקחת גרעין תא אחורה בזמן ולתכנת אותו מחדש כך שיהיה זהה לביצית מופרית (שלרוב נוצרת מאיחוד של זרע וביצית). גילוי זה הוביל מאוחר יותר לפיתוח שהראה שניתן לקחת של כל תא בוגר בגוף ובאמצעות החדרת ארבעה חלבונים ניתן להחזירו אחורה בזמן למצב של תא גזע עוברי, המסוגל להתמיין לכל סוגי התאים בגוף. תאים אלה נקראים "תאים פלוריפוטנטיים" מושרים. גילויים אלו הובילו לפיתוח תחום הרפואה הרגנרטיבית, שבו משתמשים בתאי גזע ליצירת סוגים שונים של תאים ואיברים בגוף העשויים לשמש לריפוי מחלות שונות ורבות.

השיבוט של דולי היה הליך ממש לא יעיל בזמנו - נעשו 277 ניסיונות ורק הריון אחד נקלט. בנוסף, דולי שרדה רק 6.5 שנים ונפטרה לאחר שפיתחה מחלת ריאות. כבשה ממין זה חיה 12-11 שנים בממוצע. יש הטוענים שדולי חוותה התבגרות מואצת, אם כי החוקרים ששיבטו אותה לא מצאו ממצאים התומכים בכך.

מאז השיבוט של דולי שובטו 23 זנים שונים של יונקים, כולל חתולים, כלבים וסוסים. נעשו גם ניסיונות רבים לשבט פרימאטים, ביניהם נמצאים קרובינו הקופים, אך זה לא צלח במשך שנים רבות בשל בעיות בתכנות מחדש של DNA. בשנת 2018 שובטו לראשונה שני קופי מקאק - השיבוט הראשון המוצלח של פרימאטים. ניסיונות אלו היו הרבה יותר יעילים: מתוך 21 אימהות פונדקאיות, שש נכנסו להריון ושני קופים נולדו.

לצד הגילוי המדעי המדהים צריך לוודא שישנם חוקים מגבילים וגבולות אתיים ברורים שלא יאפשרו בעתיד שיבוט של בני אדם.

לתואר ראשון במדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן>>>