Skip to main content
19.10.2021 | יג חשון התשפב

מעתה אימרו - הפקולטה לחינוך

בשנת הלימודים תשפ"ב התקדם בית הספר לחינוך למעמד של פקולטה

תמונה
edu

ברכות לפקולטה לחינוך של אוניברסיטת בר-אילן, שבשנת הלימודים הנוכחית שינתה את מעמדה מבית ספר לפקולטה. 

היום לומדים בפקולטה למעלה מ-2,300 סטודנטים וסטודנטיות ביותר מ-30 מסלולי לימוד לתואר ראשון, שני, שלישי, לימודי תעודת הוראה ופיתוח מקצועי. יותר מ-130 תלמידים ותלמידות שוקדים על עבודות מחקר לתואר השלישי ויותר מ-400 לתואר השני.

ייחודה של הפקולטה לדברי הדיקן, פרופ' יעקב יבלון, הוא בחיבור שהיא יוצרת בין מחקר פורץ דרך ובין תרומה לשדה.  בכל יום מאות סטודנטיות וסטודנטים מהפקולטה נמצאים בשדה וחברי הסגל מובילים התערבויות פורצות דרך מבוססות מחקר. בוגרי ובוגרות הפקולטה משתלבים בתפקידי מפתח בכל שדרות החינוך פורמלי והבלתי פורמלי ומובילים מהלכים פרטניים וקבוצתיים ברמת המשפחה, התלמידים, בית הספר והחברה. הבוגרים והבוגרות הממשיכים את התפתחותם בתחום המחקר משתלבים כחברי סגל בכל מוסדות ההכשרה והמחקר.

הפקולטה לחינוך מקיימת כל העת פרויקטים חינוכיים-מחקריים בעלי ערך חברתי. רבים מהם מתרחשים בימים אלו ממש בקמפוס ומחוץ לו. אחד מהמיזמים המרגשים האלה, הוא "עוצמות" המשלב סטודנטים בעלי לקות שכלית התפתחותית בלמידה אקדמית. מעורבים בפרויקט סטודנטים וחברי סגל כאחד. לצד הפרויקטים הרבים השנה גם נפתח מסלול לימוד חדש לתואר שני בתחום הנוירו-חינוך (neuroeducation) ותואר ראשון חדש בחינוך מיוחד ותיאטרון.

הפקולטה לחינוך מדורגת בין 200-151 המחלקות המובילות בעולם בתחום החינוך לפי מדד שנחאי, וחברי וחברות הסגל של הפקולטה זוכים בפרסים לאומיים ובינלאומיים רבים, ביניהם גם שלושה חתני פרס ישראל בחינוך. במסגרתה פועלים מסלולי לימוד ומחקר, מכונים, מרכזים, מעבדות וקתדרות המקיימים פעילויות, טיפולים וסדנאות במגוון רחב של תחומים העומדים בחזית המדע, בניהם בתחומי התפתחות הילד, החינוך המיוחד, לקויות למידה, למידה והוראה, הוראת המדעים, הוראת השואה, מנהל החינוך, ייעוץ וטיפול בפרט במשפחה ובקהילה, קיימות, וכן התערבויות בתחום הנוירו-חינוך, השפה ושימוש בטכנולוגיות ללמידה והוראה.

לדברי פרופ' יבלון, הפיכת בית הספר לפקולטה מהווה בראש ובראשונה תמיכה במרכזיותם של החינוך וחקר החינוך באוניברסיטת בר-אילן, ובקידום הידע המדעי בתחום שיש לו חשיבות לאומית ובינלאומית רבה. "האתגרים הרבים בתחום החינוך לצד השינויים החברתיים והטכנולוגיים הופכים את הפקולטה לחינוך של אוניברסיטת בר-אילן לגורם מוביל, שמאפשר לסגל הפקולטה ולסטודנטים מגוון אפשרויות חדשות בהוראה, למידה, ומחקר," אומר פרופ' יבלון.

הצורך בהקמת פקולטה לחינוך הוצג לראשונה על ידי רקטור האוניברסיטה פרופ' אמנון אלבק שעמד בראש ועדה שהמליצה על הקמת הפקולטה החדשה. נשיא האוניברסיטה פרופ' אריה צבן הציב את פיתוח ההון האנושי ותחום החינוך כמרכיב בולט בחזון האוניברסיטה, ויחד עם הנהלת האוניברסיטה ובתמיכת הסנאט והוועד המנהל הוקמה הפקולטה החדשה. הדבר התאפשר כמובן נוכח המצוינות האקדמית של חברות וחברי סגל הפקולטה.

פרופ' יבלון חולק את חזונו כדיקן הפקולטה: "ביחד עם עמיתי חברי הסגל בפקולטה הצבנו לעצמנו שלוש מטרות מרכזיות: הצטיינות מחקרית ואקדמית, פיתוח מקצועי של נשות ואנשי חינוך בכל הדרגים והתפקידים, תרומה לקהילה ופיתוח תפיסת החינוך הלאומית. לצד התרומה המדעית בתחום החינוך נדרשת מהפכה יסודית בתחום החינוך בישראל, כזו שתתבסס על ידע מדעי ועדכני ועל מחקר בכל תחומי הפעולה. הקמת פקולטה לחינוך מהווה מרכז כובד חדש במפת החינוך, כזה שיהיה בכוחה להובילה לשינוי משמעותי של ממש בזירה המקומית והעולמית. אנו נפתח תחומי מחקר חדשים ונבסס מודלים להכשרה המאפשרים חיבורים שעוד לא ראינו כמותם עם השדה ועם מרכזי מחקר ואוניברסיטאות בעולם. ממש לאחרונה התבשרנו על חתן פרס נובל לכלכלה שתרומתו העיקרית הייתה בין היתר בקידום מתודולוגיות למחקר אמפירי בכלכלה. הפקולטה לחינוך תייצר את הכלים להוביל את השינוי בחקר החינוך".

רוצים לדעת עוד על הפקולטה לחינוך? היכנסו