Skip to main content
30.01.2024 | כ שבט התשפד

נלחמים בנגיף ההרפס ומפתחים תרופות לסרטן

חוקרים מהפקולטה לרפואה גילו כי שיבוש קשר חלבוני החיוני לנגיף עשוי להוביל לפיתוח תרופות נגד מחלת הסרטן

תמונה
מחקר סרטן

נגיפים מסוימים שבני אדם נדבקים בהם עלולים להוביל לסרטן. כדי שזה יקרה, הנגיף צריך לשרוד בתא האנושי. קבוצת פרופ' מאיר שמאי מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל גילתה שיתוף פעולה חלבוני שנגיף הרפס תלוי בו לשם קיומו. מענק שקיבלה הקבוצה מהקרן לחקר הסרטן בישראל יאפשר לה לחקור את הקשר בין החלבונים ולהבין איך לשבש אותו, ובכך להניח תשתית לפיתוח תרופות נגד סרטן.

במעבדתו של פרופ׳ שמאי חוקרים נגיפים הקשורים לגידולים ממאירים בבני אדם. נגיף ההרפס מסוג KSHV (Kaposi sarcoma-associated herpesvirus) נקשר להתפתחות מחלות סרטן מסוגים שונים, ביניהן לימפומה מסוג תפליט ראשוני (Primary Effusion Lymphoma), שהיא תת-סוג נדיר ואגרסיבי של לימפומה שאינה הודג׳קין. המחלה נפוצה בעיקר באנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת, ואצל נשאי איידס וחולי איידס. מטרת המחקר לפתח תרופות המכוונות לתאים נגועים בנגיף ההרפס.

במערכות ביולוגיות חלבונים אינם עובדים לבד, אלא מתחברים יחד לקומפלקס, ורק יחד מצליחים לעמוד במשימה או לבצע פונקציה מסוימת. בתהליך בניית הקומפלקס יש חשיבות לסדר האירועים, כלומר איזה חלבון יכול לגייס את החלבון הבא ליצירת הקומפלקס הפעיל. על אף חשיבותה, עדיין לא נמצאה שיטה טובה שיכולה לענות על השאלה איזה חלבון מגייס איזה חלבון. קבוצת המחקר של פרופ׳ שמאי פיתחה לאחרונה שיטה שיכולה לענות בדיוק על שאלה זו.

במעבדה הפעילו את השיטה החדשה על החלבון הנגיפי LANA, והבינו כי מניפולציה המביאה למניעתו, מסייעת לריפוי התאים מהנגיף ותורמת גם למניעת התפתחות הסרטן. בפרויקט הבא תשתמש קבוצת המחקר של פרופ' שמאי בשיטה שפיתחה כדי למצוא תרופות שימנעו מהנגיף להישאר בתאים המודבקים ובכך ימנעו גם את התפתחות הסרטן.

הצלחה בפרויקט זה, תסייע בפיתוח תרופות שימנעו מנגיף ההרפס להדביק תאים אנושיים ויעזרו בסילוק הנגיף מהתאים נגועים בשלבים הראשונים של ההדבקה, ויעכבו התפתחות לימפומה. פיתוח נוסף של תרופות דומות יוכל להביא למניעת התפתחות סוגי סרטן שונים הקשורים להדבקה בנגיפים. לשם כך זכה פרופ' שמאי במענק של 60 אלף דולר לשנה למשך שלוש שנים מהקרן לחקר הסרטן בישראל – ICRF.

פרופ׳ שמאי הקים את המעבדה למחקר נגיפים מסרטנים באוניברסיטת בר-אילן, וכיום הוא פרופ׳ חבר בפקולטה לרפואה של בר-אילן בגליל. מחקרו בוחן בין היתר את המנגנון התאי המעורב במחזור החיים הנגיפי ובהתהוות גידולים סרטניים, מתוך כוונה לזהות ולהשמיד באופן ספציפי תאים סרטניים מודבקים.

לתוכניות הלימוד בפקולטה לרפואה