Skip to main content
20.02.2024 | יא אדר א' התשפד

מענק למחקר שישחזר רקמות דרך הדפסה תלת ממדית

ד"ר מורן ידיד מהפקולטה לרפואה של בר-אילן בגליל, זכתה במענק מטעם משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, לשימוש בהדפסה ביולוגית תלת ממדית, לצורך שיקום רקמות רכות

תמונה
דפוס תלת מימד
Photo: Roni Albert | Prof. Samer Srouji, DMD, PhD, Dr. Moran Yadid, PhD, and Dr. Idan Redenski, DMD, PhD

ד"ר מורן ידיד, חוקרת ומרצה בכירה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל זכתה, יחד עם עמיתיה, במענק מחקר יוקרתי מטעם משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. המענק יתמוך במחקר שישתמש בהדפסה ביולוגית תלת ממדית לשיקום רקמות רכות בחלל הפה והלוע, עבור חולי סרטן הראש והצוואר העוברים שיקום. המחקר הוא פרי שיתוף הפעולה בין חוקרים מהמרכז הרפואי לגליל והפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן.

“המחקר עוסק בשיקום רקמות רכות וריריות בחלל הפה, במטרה לתת מענה למטופלים שעברו כריתה מלאה או חלקית של רקמות אלה עקב גידולים סרטניים או טראומה קשה באזור הפנים," מסבירים ד"ר ידיד, ראש המעבדה לביו-הנדסה ורפואה רגנרטיבית במרכז הרפואי לגליל ופרופ' סאמר סרוג'י DMD, PhD, שגם הוא בין הזוכים בפרס. "כיום, הפתרון המקובל הוא קצירת ריקמה מהרגל או היד והשתלתה במקום החלק הפגוע או שהוסר – פתרון שרחוק מלהיות אידיאלי כיוון שהוא מום ברקמה בגוף על מנת לשקם אזור אחר".

תקציב המחקר, בסך 750,000 שקלים, יאפשר שילוב של טכנולוגיית הדפסה ביולוגית תלת ממדית, יחד עם הדמיה מתקדמת של רקמות רכות, לשחזור המבנה הייחודי של השרירים והריריות בחלל הפה. "על מנת לבנות מחדש את הרקמות הללו, נשלב חומרים ביולוגיים מתקדמים, יחד עם תאים המופקים מהמטופל, בתהליכי הדפסה ביולוגית בתלת מימד. הדבר יסייע בהחלמה והתאמה ביולוגית ומבנית של הרקמות המהונדסות בצורה הטובה ביותר עבור המטופל, " הסבירו הזוכים.

המענק מצטרף למענקי מחקר נוספים שקיבלה ד"ר ידיד ממשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה והקרן הלאומית למדע, המתמקדים, בין היתר, בשימוש בטכנולוגיית "לב על שבב" לטיפול בעמילואידוזיס, ובחקר הסוכרת.

לתוכניות הלימוד בפקולטה לרפואה