Skip to main content
04.08.2022 | ז אב התשפב

עוצמות: השכלה אקדמית לאנשים עם מוגבלות שכלית

במחקר שנערך באוניברסיטת בר-אילן הוכח כי השכלה אקדמית מעלה את רמת המשכל לאנשים עם מוגבלות שכלית

תמונה
אשת הנשיא חינוך

רעיית נשיא המדינה, מיכל הרצוג, אירחה השבוע (2.8) סטודנטים הלומדים לתואר ראשון במסגרת פרויקט עוצמות, המשלב אנשים עם מוגבלות שכלית באקדמיה. הפרויקט הייחודי נולד וצמח בפקולטה לחינוך בבר-אילן, שבו גם פועלת ההתמחות היחידה בישראל לתואר שני במוגבלות שכלית. הסטודנטים הציגו לרעיית הנשיא מחקר ראשון מסוגו, שמצא כי ניתן לשפר את יכולותיהם של אנשים עם מוגבלות שכלית.

במפגש שהתרחש בבית הנשיא אירחה הרצוג, שישה סטודנטים עם וללא תסמונת דאון, הלומדים במסגרת פרויקט עוצמות, לתואר ראשון רב-תחומי במדעי החברה. לביקור קדם סיור במשכן הנשיא, ולאחריו התקיימה שיחה שבה הציגו הסטודנטים את שלבי הפרויקט השונים, ואת המחקר פורץ הדרך, שהוכיח כי בעקבות ההשתתפות בפרויקט נמצאה עלייה במנת משכלם של הסטודנטים עם המוגבלויות. בתום הביקור, הבטיחה הרצוג להגיע לטקס חלוקת התארים של הסטודנטים.

שיפור משמעותי ברמת המשכל
ראש ההתמחות לתואר שני במוגבלות שכלית בפקולטה לחינוך, פרופ' חפציבה ליפשיץ, מסבירה כי בניגוד לתפיסה הרווחת לגבי טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית, עוצמות שואפת להרחיב את יכולותיהם, ולא רק לשמר אותן. פרופ' ליפשיץ מספרת כי הפרויקט מלווה במחקר שהחל לפני ארבע שנים וחצי. "הפרויקט הייחודי, החל כיוזמה המאפשרת לאנשים עם מגבלה קוגניטיבית להשתתף בשיעורים באוניברסיטה ללא מחויבות אקדמית". מאז הוא התפתח וגדל, והצלחתו הובילה ליצירת נבחרת של אנשים עם מוגבלות שכלית הלומדת לתואר ראשון. "בדקנו את רמת המשכל של המשתתפים בתוכנית, וחזרנו על הבדיקה לאחר אותן שנים ומצאנו עליה משמעותית. על פי הממצאים מנת המשכל שלהם אף חצתה את רף ה-IQ של המוגבלות השכלית וביכולות מסוימות, כמו יכולות מילוליות, השיפור היה משמעותי ביותר".

כיום, ישנם 100 בוגרים עם מוגבלות שכלית הלומדים באוניברסיטה ברמות שונות – מקורסי העשרה ועד לתואר אקדמי, חלקם עם תסמונת דאון. בתוכנית לתואר האקדמי משתתפים שישה סטודנטים. בנוסף, פועלת תוכנית 'עוצמות בזום', שאותה מרכזת ד"ר שושנה ניסים. התוכנית מיועדת למי שמתגוררים במרחק רב מהאוניברסיטה.

המטרה: לשנות את עמדות אנשי המקצוע
ראש ההתמחות לתואר שני במוגבלות שכלית בפקולטה לחינוך, פרופ' חפציבה ליפשיץ, משמשת גם כיו"ר הקתדרה לחקר וקידום כושר השתנות האדם ע"ש מצ'אדו וראש מרכז בייקר לחקר וקידום פעוטות וילדים עם עיכוב התפתחותי. על התוכנית הייחודית לתואר שני במוגבלות שכלית, היא מספרת כי היא נועדה לשנות את עמדות אנשי המקצוע, בהם מורים, גננות, אנשי מקצועות הבריאות ועובדים סוציאליים, באשר ליכולות הגלומות בתלמידים ובוגרים עם מוגבלות שכלית ורמה גבולית. כמו כן הלימודים בתוכנית מציידים אותם במידע תיאורטי ומעשי לגבי היכולות של בעלי מוגבלות שכלית, בכדי לסייע להם לפתח את כישוריהם הקוגניטיביים".

לדברי פרופ' ליפשיץ, התוכנית פועלת בהתאם לעקרונות אמנת האו"ם לזכויות אנשים עם מוגבלות, שפורסמה ב-2006, לפיה: "יש לאפשר לאנשים עם מוגבלויות לפתח את מירב האפשרויות הגלומות באישיותם, כישרונותיהם ויצירתיותם ובכישוריהם השכליים והפיזיים".

במהלך הלימודים לתואר הסטודנטים לומדים תיאוריות חדשניות בתחום החינוך, הגנטיקה ומדעי המוח הרלוונטיים לתחום המוגבלות השכלית. בנוסף הם רוכשים ידע בתחומי השפה והחשיבה של אנשים עם מוגבלות שכלית, אבחון קשיי קריאה ופיתוח תוכנית התערבות.

התואר מיועד לצוותי הוראה, למי שעובדים עם בני הגיל המבוגר, אנשי מקצועות פרה-רפואיים, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, עובדים סוציאליים ולמעשה לכל בוגרי תואר ראשון במדעי החברה.

פורום חינוך אשת הנשיא

ביום שני, 12 בספטמבר, ייערך כנס של ההתמחות לתואר שני במוגבלות שכלית. הכנס יערך בזום ויתמקד בנושא "השכלה אקדמית לאנשים עם מוגבלות - מחזון ליישום ומחקר". בין משתתפי הכנס ח"כ מיכל ולדיגר והרב בני לאו, יו"ר אקים.

למידע נוסף על תוכנית הלימודים היכנסו