חדשות בר-אילן

משרד הדוברות טל': 03-531-8121 פקס: 03-738-4079 Spokesman.Office@mail.biu.ac.il
  • פרופ' חיים טייטלבאום, פרופ' משה קוה ופרופ' מירי פאוסט והמרצים המצטיינים לשנת תשע"ג

    15 מרצים נבחרו לתואר "מרצה מצטיין" לשנת תשע"ג. המחלקה למוסיקה נבחרה למחלקה המצטיינת

    תאריך: 2013-06-03 שעה: 15:32

    אחד הטקסים החשובים באוניברסיטה המעודד מצויינות התקיים הבוקר, והוכרזו בו 15 המרצים המצטיינים באוניברסיטה. 10 מרצים בסגל הבכיר ו-5 מהסגל הזוטר, שנבחרו בידי ועדה מיוחדת שנבחרה, קבלו את הפרמטרים הגבוהים ביותר בהערכות הסטודנטים וזכו להמלצות מדיקני המחלקה על איכות הוראה גבוהה במיוחד. השנה חולקה לראשונה תעודת הצטיינות למחלקה המצטיינת: מוסיקה, ולצידה קבלו גם 5 מחלקות ציון לשבח: היחידה לאנגלית כשפה זרה, הרב תחומי במדעי הרוח, לימודי א"י וארכיאולוגיה, ספרות עם-ישראל וערבית.

    סגנית הרקטור פרופ' מירי פאוסט הנחתה את הטקס, ואמרה: "כל מרצה הוא חוקר ובעיקר יוצר ומוסיף לידע האוניברסיטאי. זו חוויה ללמוד באוניברסיטה מהאנשים שיש להם חלק ביצירת הידע. חוקר צריך להיות גם מורה טוב וזה לא פשוט. השקעת הזמן בהוראה היא לא טריוויאלית, ואלו שמחליטים להשקיע גם בהוראה לצד המחקר הם אנשים שעושים החלטה ערכית. הטקס הזה בא לתת להם אהבה".

    על קידום ההוראה באוניברסיטה, אמרה פרופ' פאוסט "לשכת הרקטור ולשכת סגן הרקטור, עושים מאמצים גדולים לקידום ההוראה ומעודדים שימוש באמצעי הוראה חדשניים. 'המרכז לקידום הוראה', שהקים הרקטור פרופ' חיים טייטלבאום, בהיותו סגן הרקטור, ובראשו עומדת ד"ר יהודית אורבך, עוסק בשיפור ההוראה ומקיים סדנאות מגוונות בנושאים שונים, בין היתר קיימנו כבר עשרות סדנאות בהן השתתפו מרצים, וכן אנו מקיימים כנסים שמעלים לדיון נושאים בהוראה. 60% מהסטודנטים מגיבים לסקרי ההוראה האינטרנטיים של אגודת הסטודנטים. אנו עומדים לבצע פיילוט, בהדרכת פרופ' שאול פוקס, שבו כל מחלקה תראיין קבוצה של סטודנטים שמסיימים לימודיהם, ואנו נלמד מכך ונשתפר".

    הקריטריונים לבחירה: חדשנות ויצירתיות בהוראה, התאמה בין שיטות ההוראה לבין התכנים הנלמדים בקורס, יחס לסטודנטים, יחס וסיוע בענייני הוראה לעמיתים במחלקה, מעורבות והשפעה על תוכנית הלימודים המחלקתית,  הנחיית סטודנטים בכל התארים, דירוג גבוה בסקרי ההוראה.

    פרופ' משה קוה, נשיא האוניברסיטה, אמר בטקס: "אני שמח להשתתף בטקס המסורתי של הוקרת המרצים המצטיינים בקמפוס, ואני רואה שהשנה הוחל המבחן החשוב של מצוינות בהוראה, גם על מחלקות, והמחלקה למוזיקה זכתה בציון לשבח מחלקתי על מצוינות בהוראה. על כגון זה נאמר, זו מוזיקה ערבה לאוזנינו, ורצוי לחקותה, ואני מברך את ראש המחלקה ואת חברי המחלקה על הזכייה החשובה.

    אוניברסיטת בר-אילן נמנית על 8 מוסדות להשכלה גבוהה המוגדרים כאוניברסיטת מחקר. הגדרה זו מעידה כבר על הטיה לכיוון מחקר בצמד המילים המאפיין תפקידה של אוניברסיטה: ייצור הידע- מחקר, והעברתו לדורות הבאים- הוראה. "הטיה" זו במרכאות, באה לידי ביטוי גם בתקצובה של ההשכלה הגבוהה בארץ, וגם לחלוקת הזמן של אנשי הסגל האקדמי הבכיר בין הפעילות המחקרית, לבין זו ההוראתית.
    ועם כל זאת, בשנים האחרונות מתחזקת במערכת ההשכלה הגבוהה ההכרה בחשיבותה של הוראה איכותית ככלי חיוני בחינוך דורות של סטודנטים מצטיינים, שלהם השפעה גם על מחקר עתידי.

    פעילות ות"ת במודל התקצוב החדש שלה, במערכת הערכת האיכות שפיתחה, וכן בקביעת קריטריון של שיפור יחס סטודנטים סגל, עד לרמה של 21.5 סטודנטים בכיתה לאיש סגל, מדגישים את עיקרון השיפור באיכות ההוראה, ובהון האנושי הנדרש. גם המוסדות להשכלה גבוהה מדגישים מרכיב זה, הן כאחד הקריטריונים לקידום, הן בהקמת מרכזים לקידום ההוראה, והן בסדנאות הנערכות לצורך שיפור ההוראה, ואני מברך את פרופ' מירי פאוסט סגנית הרקטור,

    שתחומים חשובים אלה, מהווים מרכיב חשוב בשלל עיסוקיה, והיא מקדמת אותם בהצלחה. הטקס שבו אנו מצויים מהווה ביטוי נוסף לחשיבותה של הוראה איכותית, ומעלה כמובן את השאלה המתבקשת, מה הופך חבר סגל להיות "מרצה מצטיין בהוראה", או במילים אחרות, היש "פטנט" להשגת מצוינות בהוראה? אני מניח כי משאל שייערך אצל המרצים המצטיינים כאן, ובכל מקום, יעלה שלל תשובות, אך יש לשער שרבים יהיו שותפים לתכונות רבות-מרכיבים העולות ממחקרים רבים שנעשו בענין: יכולת לעורר התלהבות אינטלקטואלית, יכולת ליצור קשר בין-אישי עם סטודנטים, ומחויבות להוראה, שכולם נועדו ליצור אווירת כיתה מקדמת למידה, והנעה אצל הסטודנטים לעשות את המיטב.
    דומה שהחוט המקשר בין כל התכונות הללו- הינו הדוגמא האישית, שעליה המליץ איינשטיין כדרך הטובה ביותר לחנך בני אדם. הנני מברך אתכם על ההשראה וחדוות הלימוד שאתם מעוררים אצל הסטודנטים, ומאחל לכם המשך הצלחה בכל בתחומי ההוראה והמחקר".

    פרופ' חיים טייטלבאום, רקטור האוניברסיטה, הוא יוזם הטקס, המתקיים זו השנה החמישית, כשהיה בתפקידו הקודם כסגן רקטור. "המרצים שלנו מצטיינים גם בדברים שהם מלמדים והטקס הוא מתן כבוד קולקטיבי. אני מבקש להודות לפרופ' מירי פאוסט על שימור הטקס ושיפורו והוספת הנדבך של ההצטיינות המחלקתית, ולד"ר יהודית אורבך על כל הפעילות לקידום ההוראה".

    לכבוד המצטיינים הוקרן סרטון המציג את "המודל התלמיד שלמדתי ממנו" מפי 15 המרצים המצטיינים. הסרט הופק ביחידה לטלויזיה ולמולטימדיה של הפקולטה למדעי החברה, בניהולו של אמיר בן-דוד. ערכה: מיכל שמולי. גרפיקה: חגית וינברג. להקת "בעלמא" הופיעה בחלק האמנותי עם סולניה: דביר שפיגל (גיטרה ושירה) וניר מוצרי (חליל צד).

    לראשונה חולקה תעודת הצטיינות למחלקה המצטיינת: מוסיקה, שלדברי פרופ' פאוסט "הוראה היא עניין של אוירה ומסר שמעביר ראש מחלקה בקרב חברי המחלקה והצוות המנהלי. מוסיקה נבחרה כמחלקה מצטיינת עפ"י סקרי הוראה של 3 סמסטרים , ציון של 4.39 מתוך 5, והיענות של 50% מהסטודנטים שלה בסקרי ההוראה. לצד המחלקה למוסיקה, נבחרו גם 5 מחלקות לציון לשבח: היחידה לאנגלית כשפה זרה, בראשותה של ד"ר ג'וליה בורנשטיין ; הרב תחומי במדעי הרוח, בראשותה של ד"ר דניאלה גורביץ; לימודי א"י וארכיאולוגיה, בראשותו של פרופ' איל רגב; ספרות עם-ישראל, בראשותה של ד"ר תמר וולף-מונזון;  וערבית, בראשותה של ד"ר לבנת הולצמן.

    בדברי התודה, התכבד ראש המחלקה למוסיקה, פרופ' איתן חיימו, שאמר: "המחקר חשוב באוניברסיטה, אך מחקר ללא הוראה אינו מושלם. אני גאה במחלקה שלנו שרואה חשיבות בשילוב מחקר והוראה. אני מבטיח שנעשה מאמצים לשיפור, כי תמיד יש עוד מקום לשיפור, אוני אומר תודה בשם כל חברי הסגל האקדמי והמנהלי".

    ואלו הם המרצים המצטיינים:

    המרצים הבכירים הם ד"ר דורון אברהם מהמחלקה להיסטוריה כללית; פרופ' צילי דגן מהפקולטה למשפטים; ד"ר טובה ידידיה מבי"ס לעו"ס; ד"ר דליה כהן-גרוס מהיחידה להבעה אקדמית ואולפן; ד"ר אלמוג כשר מהמחלקה לערבית; הרב ישראל סמט מהמדרשה; ד"ר דוד סרנה מהמחלקה למדעי המחשב; ד"ר יואב פז מהפקולטה למדעי החיים; פרופ' קימי קפלן מהמחלקה לתולדות ישראל וד"ר יעל שמש מהמחלקה לתנ"ך.

    המרצים הזוטרים הם הרבנית נעמי שפירא מהמדרשה; ד"ר נסיה שמר מהמחלקה ללימודי מזה"ת; ד"ר דניאל פלדמן מהמחלקה לאנגלית; ד"ר נועה לוי מהיחידה לאנגלית כשפה זרה ודביר דורון מהמחלקה לכימיה.

    צפו בסרטון שהופק לקראת הטקס ובו מדברים המרצים המצטיינים על "תלמידי שמדתי ממנו":