חדשות בר-אילן

משרד הדוברות טל': 03-531-8121 פקס: 03-738-4079 Spokesman.Office@mail.biu.ac.il
  • הגב' מרים זוהר וד"ר יניב גולדברג בקורס "כל העולם במה" של תכנית ברוקדייל

    מרים זוהר, כלת פרס ישראל ודוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת בר-אילן, התארחה בקורס "כל העולם במה" בתוכנית ברוקדייל

    תאריך: 2013-01-28 שעה: 13:55

    מרים זוהר, כלת פרס ישראל ודוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת בר-אילן, התארחה ביום שני האחרון בקורס "כל העולם במה" של ד"ר יניב גולדברג בתוכנית ברוקדייל.

    מרים זוהר שהתחילה לשחק עוד במחנה הפליטים בטמשווד ואח"כ במחנה המעצר בקפריסין, עלתה לישראל, ולאחר תקופה קצרה בתיאטרון יידיש, התקבלה לתיאטרון הבימה. בתוך זמן קצר הפכה זוהר ל"פנים של הבימה". היא שיחקה בכל המחזות החשובים בתיאטרון, מחזות קלאסיים ומודרניים במשך ארבעים וחמש שנים. זוהר שיחקה, בין היתר, את קורדיליה במלך ליר, סרפינה בשושנה המקועקעת, קליאופטרה בקיסר וקליאופטרה, חנה סנש, מרתה במי מפחד מוירג'יניה וולף, אנה כריסטי, העושה נפלאות, אליסון בהבט אחורה בזעם, מירל'ה במירל'ה אפרת ועוד תפקידים רבים נוספים. כיום משחקת זוהר בתיאטרון בית ליסין.

    בשנת 1987 קיבלה זוהר את פרס ישראל. לשאלת עיתונאי כיצד הרגישה כשהודיעו לה שהיא זוכה בפרס, השיבה: "תאר לך שכילדה קטנה במלחמה שחלמה רק על פרוסת לחם ליום הבא איזו התרגשות היתה בשבילי לקבל את פרס ישראל." זוהר סיפרה במפגש כיצד היא עובדת על תפקידיה וניתחה דמויות מרכזיות מתוך עבודתה במהלך השנים. "מעולם לא למדתי תיאטרון, הייתי בגיל תשע כשפרצה המלחמה ומאז לא למדתי בשום מוסד מסודר. גם תיאטרון מעולם לא למדתי באופן מסודר, אז תארו לכם מה זה היה בשבילי כשזכיתי בפרס ישראל ובתואר דוקטור לשם כבוד לפילוסופיה. אין לי תפקיד מיוחד שהייתי רוצה עוד לשחק, ויש תפקידים רבים שכבר לא אעשה, אני רוצה לשחק בתפקיד טוב, וכל עוד הראש שלי עובד אני רוצה לעבוד." מרים זוהר ידועה בהיותה "אמא פולניה" הדואגת מאוד לבנותיה ונכדיה, נהגה לקחת חופשה מתיאטרון עם כל לידה, כדי להתמסר לגידול הילדים. "המשפחה היתה בשבילי תמיד חשובה יותר מהתיאטרון, והיה לי קשה מאוד לשחק נשים כמו מדיאה שרוצחת את הילדים שלה כדי לנקום בבעלה, אינני מבינה כיצד מגיעים לשנאה כזו. התפקיד הזה היה שונה ממני לחלוטין ועבדתי קשה כדי להוציא מתוכי דמות כזו... כל תנועת עיניים, תנועת גוף וכל ניואנס בקול הוא מודע, שום דבר אינו אינסטינקטיבי כשמשחקים דמות כזו".

    ד"ר יניב גולדברג, מרצה הקורס, שהנחה את המפגש ניתח עם זוהר את הדמויות שעשתה בהצגות כולם היו בני, מדיאה, מי מפחד מוירג'יניה וולף ואחרון ימיה, תפקיד אותו זוהר מגלמת כעת.

    "רבי נחמן מברסלב החל בסוף ימיו לספר סיפורי מעשיות", אומר ד"ר גולדברג, "במקום דברי תורה עמוקים ומפולפלים, הוא בחר לספר לחסידיו אגדות ומשלים, שנלמדים עד היום. הסיפור של רבי נחמן לא נועד לבדר את השומעים. הוא שימש כמכשיר לחיזוק האמונה. רבי נחמן נהג לומר 'העולם כולו מספר סיפורים כדי לגרום לבני האדם להירדם, אבל אני מספר מעשיות כדי לגרום לבני האדם להתעורר' זה התפקיד של הספרות התרבות והתיאטרון – לעורר אותנו! לפעמים קל יותר לעורר אותנו לחשוב דרך יצירה מאשר דרך לימוד, הרצאה או שיעור תורה. תיאטרון טוב מגרה אותנו לחשוב ולהתבונן על חיינו, להיות מודעים יותר למעשינו והתנהגותנו. אמנות אמיתית אמורה לעורר". גולדברג מוסיף, "הסיבה שאני בחרתי לארח במסגרת הקורס שחקנים היא מפני שדווקא הם, חיים את הדמות עשרים וארבע שעות, ולמדים להכיר את הדמות, מי היא, מהם מאפייניה, רצונותיה רגשותיה וכו'. בשל כך, מסוגל השחקן לתת מבט משלים ופרשנות נוספת על אופי היצירה הספרותית ועל נפש האדם. מרים זוהר אחת מעמודי התווך של התיאטרון הישראלי נושאת על כתפיה את התפתחות התיאטרון, התפתחות אמנות המשחק, והיא מגלה בתוכה עולם מרתק המספר את סיפור העם המדינה והאמנות".

    בסיום בימת האמן הציגה מרים זוהר קטע מתוך ההצגה מירלה אפרת מאת יעקב גורדין. תפקיד אותו שיחקה בשנת 1986 לסירוגין עם השחקנית וכלת פרס ישראל ליא קניג שהתארחה בבימת האמן בשנה שעברה. יונה טילמן, ראש תוכנית ברוקדייל, אשר ארגן את האירוע ברך את הגברת זוהר וכן את הגברת דינה ברניקר אשר קמה ממיטת חוליה והגיעה במיוחד לאירוע.