המוזיקאית אתי אנקרי בכנס בבר-אילן: שיר הוא ירידה לעומק הנפש | אוניברסיטת בר-אילן

הודעות הקמפוס

משרד הדוברות טל': 03-531-8121 פקס: 03-738-4079 Spokesman.Office@mail.biu.ac.il
  • ד``ר אבי גלבוע, ד``ר טובה גנזל, אתי אנקרי וד``ר איילת סיידלר

    ד``ר אבי גלבוע, ד``ר טובה גנזל, אתי אנקרי וד``ר איילת סיידלר

    המוזיקאית אתי אנקרי בכנס בבר-אילן: שיר הוא ירידה לעומק הנפש

    תאריך: 2018-01-16 שעה: 9:53



    השבוע התקיים באוניברסיטת בר-אילן הכנס "שירו לו שיר חדש": השפעות תרבותיות על מוזיקה יהודית עכשווית. הכנס התקיים ע"י המדרשה בשיתוף המחלקה למוזיקה בבר-אילן.


    את הכנס פתח הרב פרופ' דניאל שפרבר, נשיא המכון הגבוה לתורה בבר-אילן, שאמר "המוזיקה היא מסוג האמנויות הרוחניים ביותר. זוהי הרמוניה של קולות שונים שלפעמים מנוגדים ולפעמים משלימים והכל יוצר אחדות. עולם המוזיקה הוא רובד מהחיים שהוא תוספת למילים ומעלה את המילה בדרגה נוספת. יש טעם לתפילה כשהיא בנעימה מסויימת, ודוגמא לכך היא, הגדולה שבתפילת 'קול נדרי', היא דווקא המנגינה ולא המילים, שמנוגדות ליוה"כ".


    הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן ומרצה במדרשה, עסק בדבריו בשימוש שיש למוזיקה ככלי בעבודת ה'. הרב יהושע תיאר בהרצאתו אירועים וקבוצות בהן נהוג לשיר במשך שעות בהזדמנויות של תפילה והתוועדויות ודיבר על החוויה הדתית של הקבוצה השרה בהזדמנויות אלו. כמו כן עסק הרב יהושע בשינויים המתרחשים במוזיקה המושמעת באירועים אלו, משירה וניגון למוזיקה הכוללת שימוש בכלי נגינה מודרניים ובאמצעים טכנולוגיים שונים, ובהתקבלות של מנגינות חדשות אלו בקרב המתפללים. 


    האורחת המרכזית בכינוס היתה המוזיקאית והזמרת אתי אנקרי שספרה בראיון אישי לד"ר טובה גנזל, ראש המדרשה, על החוויה שלה כיוצרת המשלבת מוזיקה עם יהדות. "קשה להסביר מהו שיר", אמרה אתי אנקרי, "זה סוג של ירידה לעומק הנפש ועליה עם הצלילים מעלה מעלה. דוד המלך כתב המון שירים. בכל יום. 150 פרקי התהילים שנשארו לנו הם היצירה שכתב לעם ישראל. שאר שיריו היו שייכים לנשמתו. לשאלתה של ד"ר גנזל, האם יש מתח בין 'כבודה בת מלך פנימה' לבין הופעה על במה, וכיצד חיים את הקונפליקט הזה והם יש פתרון הרמוני, ענתה אנקרי "גדלתי בבית מסורתי. לא שמעתי על האיסור להופיע בפני קהל, אבל עם השנים זה קבל פנים חדשות. כשעולים על במה, עולה איתך משהו נוסף, הגאווה, היא כמו בגד נוסף לגוף. כל אחד צריך לבדוק כיצד הוא פותר את זה. בשלוש שנים האחרונות עבדתי על אלבום טוניסאי של שירת נשים ועברתי לשיר בפני נשים בלבד".


    ד"ר אבי גלבוע, ראש המחלקה למוזיקה, שיתף את הקהל בתופעה המרתקת של וידיאו קליפים חרדיים, שהפכו נפוצים ופופולריים מאוד ב-10-5 השנים האחרונות. תוך ניתוח קליפ של אחד הזמרים המובילים בזמר הפופ החסידי, הראה ד"ר גלבוע מהם התהליכים החברתיים והתרבותיים המובילים את היוצרים החרדים להשתמש במדיית הוידאו קליפ שמקפלת בתוכה ערכים מערביים-חילוניים. 


    דביר שפיגל, זמר ויוצר ובוגר המחלקה למוזיקה, ספר והדגים כמה מהלחנים שנכנסו לתפילות השבת בקהילות אשכנז בישראל. בין היתר, ספר על ניגונים של הרב שלמה קרליבך ועל השפעת המוזיקה האמריקאית על לחניו וכן על לחנים של לואי לבנדובסקי המושפעים מן המוזיקה המערבית הקלאסית ועל היטמעותם בתפילותיהן של קהילות רבות בישראל.


    פנינה וינטראוב, מוזיקאית ותרפיסטית במוזיקה, דברה על התופעה של הקמת להקות רוק של נשים דתיות, תופעה שהחלה בטפטופים לפני כ-20 שנה והגיעה לשיאה בשנות ה-2000. פנינה, שבעצמה הייתה ממקימות להקת רוק מעין זו (אשירה), דברה על המוטיבציות, על ההשפעות התרבותיות שמובילות תופעה זו ועל מקומה של מוזיקה של נשים למען נשים בציבור הדתי-לאומי בישראל.


    את הכנס הנחתה ד"ר איילת סיידלר, סגנית ראש המדרשה.