פרשת ניצבים

פרשת ניצבים

"לְעָבְרְךָ בִּבְרִית" - ד"ר יאיר ברקאי
במרכז פרשתנו מתואר מעמד כריתת הברית בין ה' לעם ישראל. שורש השם "ברית" מוטל בספק: יש סוברים שהוא מלשון ברה (ברא) בהוראת 'כרות' או 'קשור'. עוד

 

אחדות מתוך אהדה – פסיכולוגיה יהודית-חיובית במיטבה -  ד"ר אברהם גוטליב
"עם ישראל" מכונה הן בלשון יחיד-קיבוצי ומאחד, והן בלשון רבים: "בני ישראל". גולת הכותרת שלנו כעם היא להתייצב כולנו ביחד מתוך אחדות לפני ה'. עוד

 

ברית בהמשכים – הרב ישי אביעזר
הרמב"ן מבחין בין חומש דברים לשלושת החומשים שקדמו לו. נוכל ללכת בעקבותיו ועל פי זה להבחין גם בין "ברית סיני" ל"ברית מואב". לדבריו, הברית בערבות מואב היא ברית נוספת שראה משה לנכון לשוב ולכרות בין העם לא-לוהיו. אך אין הוא עונה בפירושו על השאלה, מה ראה משה לעשות זאת? עוד

 

תורה ומדע בעניין "מקומות הנקודים במקרא" – ד"ר יהונתן יעקבס
בפרשת השבוע נאמר:"הַנִּסְתָּרֹת לַה' אֱ-לֹהֵינוּ וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת". כידוע, מעל המילים "לנו ולבנינו" יש נקודות, וזהו אחד מעשרה מקרים שבהם יש נקודות מעל חלק מהאותיות או המילים הנמצאות בפסוק. תופעה מעניינת זו מכונה "מקומות הנקודים במקרא". הדעות נחלקו בין חכמינו בהבנת התופעה הזו. עוד

 

זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם – מה בין שופטים לבין שוטרים? – פרופ' יובל סיני
ברוב מדינות העולם מקובל בימינו, שהמשטרה היא חלק מהרשות המבצעת, ואף על פי כן היא נוטלת לעצמה פונקציות רבות, הנוגעות גם לרשות השופטת. ממקורות המשפט העברי עולה כי השופט היה מעורב בכל שלבי חקירת העברה והעדים, ואילו השוטר היה כפוף לרשות השופטת ולא היו לו סמכויות חקירה עצמאיות. מה בין שופטים ושוטרים בכלל, ובתחום החקירה בפרט? עוד

 

"וּבָֽחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ" - פרופ' ישראל צבי גילת
מן הפסוק עולה אפוא כי הבחירה בחיים זהה לבחירה בברכה. ומה פירושה של בחירה זו? לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה בוֹ. התוצאה: אריכות ימים בנחלת הנצח. אך דרכם של חז"ל לדרוש את המקראות שלא כפשוטם. די אם נציין שחכמי ההלכה למן סוף תקופת המקרא ועד לתקופות מאוחרות ביותר "הוציאו הלכות חדשות מדרשות המקרא". עוד

 

משנת התשובה של הרב אלקלעי - הרב יצחק קראוס
הנושא המרכזי בפרשת נצבים הוא התשובה. פירושים רבים ניתנו לפרשה קצרה זו. הרב יהודה אלקלעי, שיום פטירתו ד' בתשרי (תרל"ט), ביאר פרשה זו בדרך ייחודית ומחודשת. אבל דמות מופת זו לא זכתה לכבוד הראוי לה גם בתקופתנו, ודברים אלו יהיו נר לזכרו ותורתו, בבחינת "דובב שפתי ישנים". עוד

 

הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' - גב' יונה בר מעוז
בפרשת 'וילך' מופיעה בפעם האחרונה התביעה להגיע אל מקדש ה'. בחומש דברים מוגדר כ"המקום אשר יבחר ה'" (דברים לא: יא). הגדרה זו מופיעה בספר עשרים ואחת פעמים. ריבוי זה דומה לחזרה המתמדת והמגוונת לאיסור עבודה זרה. אכן, ייחוד מקום המקדש הוא חלק מן המאבק באלילות ומופיע בפעם הראשונה בצמוד לציווי לאבד מקומות פולחן אליליים. עוד

 

לכל פרשיות ניצבים

תאריך עדכון אחרון: 08/10/2018