פרשת עקב

פרשת עקב

מערכת היחסים בין האדם לבין הא-ל; הגישה היהודית לעומת האלילית והפוסט-מודרנית - יוגב גלב

בפרשתנו קבוצת פסוקים מרתקת. משה שואל את העם, אחרי כל התלאות, לקראת הפרידה ממש: מהו היסוד של כל התורה למעשה? מה הן הנחות היסוד והשקפות העולם שה' מבקש ללמדכם? עוד

 

מה ה' אלוקיך שואל מעימך – על החיוב לברך מאה ברכות בכל יום - אליעזר דניאל יסלזון

אחת הבעיות הקשות והבסיסיות בעבודת ה' עוסקת ביחס הרצוי שבין העבודה הקבועה והמוגדרת, לבין העבודה הספונטנית והפורצת. למרות שנראה שהעבודה הספונטנית עדיפה, בהיותה מקרבת אותנו יותר לקב"ה, בפועל אנו עומדים לפניו בעיקר על ידי קיום מצוות קבועות ומוגדרות. עוד

 

מצוות שאדם דש בעקביו – רש"י ונוסחי התנחומא - ד"ר שמעון פוגל
גילוי הגניזה הקהירית חשף לפני הלומדים עושר של חומר מדרשי שלא היה מוכר מן הספרים המודפסים.
בין השאר למדנו להכיר את מגוון הנוסחים החלופיים של מדרש תנחומא, שגרסאות שונות שלו, ושל חיבורים
מדרשיים דומים לו בסגנונם. עוד

 

"צוּר צִוָּה / לְגוֹי אִוָּה / חֹק תְּפִלִּין וְדִינֵיהֶם" - אפרים חזן
תיאורים ושבחים רבים של ארץ ישראל כלולים בפרשתנו: "אֶרֶץ טוֹבָה אֶרֶץ נַחֲלֵי מָיִם עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר; אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ". טובתה של הארץ מרובה כל כך, שיש להזהיר את הנהנה מטובתה שלא יבוא לידי גאווה ולתחושת. עוד

 

"כָּעֲדִי תִלְבָּשִׁי וּתְקַשְּׁרִים כַּכַּלָּה" – הרב פרופ' יצחק קראוס
בהפטרת השבוע, השנייה מ"שבע דנחמתא", אנו קוראים את חזון קיבוץ הגלויות של הנביא ישעיהו. פסוק זה נחלק לשני חלקים: בחלקו הראשון הנביא אומר הרימו את עיניכם וראו את התממשות קיבוץ הגלויות. בחלקו השני יש משל "כָּעֲדִי תִלְבָּשִׁי וּתְקַשְּׁרִים כַּכַּלָּה", והנמשל אינו ברור. בנוסף, בין שני חלקי הפסוק מצויה שבועה של הקב"ה: "חַי אָנִי". פרשנים ניסו לפענח חידה זו בדרכים שונות. עוד

 

מצוות שאדם דש בעקביו – ד"ר יאיר ברקאי
רש"י ורמב"ן השתמשו בהבחנה בין מצוות "קלות" ל"חמורות", ובחשש מפני הזלזול שעלול לנבוע ממנה ביחס הבריות לקיומן, כפי שמובא במדרש תנחומא. המדרש מציין את דירוגן של המצוות. נושא זה מורכב ורב היקף, ולכן נסתפק בציון מספר עקרונות שהובאו בספרות חז"ל ובפרשנות המקרא, נצביע על הקשיים המרכזיים בדירוג המצוות, ועל הדרכים ליישבם. עוד

 

א-לוהי האלוהים - הרב אורי שרקי
אמונת הייחוד (מונותיאיזם) של היהדות מתמודדת עם קשיים לא מעטים העולים מפשוטם של המקראות. סגנון התנ"ך נראה כמשדר הכרה בריבוי אלים, כשה' הוא המיוחד לבני ישראל, ודורש מהם שיעבדו רק לו, בעוד שעבור העמים קיימת טולרנטיות כלפי עבודת אלוהיהם. עוד


על חובת האדם להתנהג באופן מוסרי גם ללא חיוב חוקי - עו"ד אלישי בן-יצחק
פרשתנו מדגישה בין היתר את קיום החובות­­ החלות על האדם: "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם" (דב' ז:יב), ובהמשך: "כָּל־הַמִּצְוָה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת" (ח:א). אך לא רק פרשתנו; עניין קיום המצוות חוצה כחוט השני את ספר דברים. עוד


חלקו של אהרן בחטא העגל - ד"ר יאיר ברקאי
דברים הרבה נכתבו בעניין חטא העגל הנזכר בפרשתנו, שהוא אחד מן האירועים המכוננים בתולדות עם ישראל, שיש מי שנוהגים להזכיר אותו בכל יום במסגרת "שש הזכירות" הנאמרות בסיומה של תפילת שחרית. אנחנו מבקשים לייחד את דברינו למעמדו של אהרון באירוע זה, כפי שהוא מתבטא בתגובות משה בפרשתנו ובפרשת "כי תשא". עוד


"עם גדול ורם בני ענקים" - הרב ד"ר יצחק הרשקוביץ
התורה מתארת בפרשת "עקב" מצד אחד את צדדיה הנוחים של הכניסה לארץ, ומצד שני מפרטת שורה של איומים וסנקציות, אם לא תהיה ירושת הארץ כנדרש מעם ישראל, ואף מביאה שיחת מוטיבציה מרשימה של משה רבנו. עוד
 

"פְּסִילֵי אֱלֹהֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ" - הרב רפאל שטרן
פעמים רבות מצווה התורה על חיוב השמדת עבודה זרה. אחת מהן בפרשתנו: "פּסִילֵי אֱלֹהֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ לֹא תַחְמֹד כֶּסֶף וְזָהָב עֲלֵיהֶם וְלָקַחְתָּ לָךְ פֶּן תִּוָּקֵשׁ בּוֹ כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹקֶיךָ הוּא" (דב' ז:כה). בפרשה זו מדובר בפסל שנעשה על ידי גויים, ולמרות שאותם גויים כבר הובסו על ידי ישראל, יש להשמיד את הפסל עצמו. עוד

 

"כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה" – ד"ר מאיר גרוזמן
שני מושגים המבטאים אופי והתנהגות שליליים משמשים בערבוביה: גאווה וגסות-רוח. שני מושגים אלה אינם שמות נרדפים ואין משמעותם זהה.  על אף שבפרשנות המקרא ובספרות התלמודית משמשים שני מושגים אלה בערבוביה, המעקב אחר המקורות מאפשר להגיע למסקנה שהם בעלי משמעות שונה. עוד

 

לכל פרשיות עקב

תאריך עדכון אחרון: 26/08/2019