פרשת ויגש

פרשת ויגש

מדוע לא התאפק יוסף? - ד"ר ארז פלג
"ההפללה" המכוונת שהגה יוסף הצליחה. גביע הכסף שלו, שהושתל באמתחת בנימין, נמצא. האחים עצמם, לפני החיפוש בכליהם, גוזרים כבר את הדין. עוד

 

עולם מושגח - עו"ד אלישי בן יצחק
לאחר חשיפת זהותו האמיתית של יוסף לאחיו, הוא מנחם אותם ואומר להם בין היתר: "וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱ-לֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם". עוד

 

"בין החומות" – המניין של שבעים נפש בירידה למצרים – פרופ' יוסף עופר
מניין "שבעים נפש" של יורדי מצרים המופיע בפרשתנו הוא בעל חשיבות רבה. זוהי חוליית הקישור שבין ספר בראשית ובין ספר שמות. ספר בראשית עוסק במשפחה אחת, משפחתם של האבות אברהם יצחק ויעקב, שגדלה עד כדי שבעים נפש. עוד

 

שמא "נפרצה ברית השבטים" –  על צערו של יעקב וסירובו להתנחם – ד"ר יוסף אלישע
במהלך פרשתנו מתוודע יוסף אל האחים. לאחר ההתוודעות הדרמטית והקול הנשמע בכל בית פרעה, המשימה הבאה היא העברת המסר הלא פשוט הזה ליעקב הזקן, בצורה שיוכל לעמוד בה. עוד

 

"ויגש אליו יהודה" – נאום, רטוריקה ורעיון – פרופ' דב שוורץ
פרשת ויגש פותחת בנאומו של יהודה. מסדרי הפרשות ביקשו להציב את הנאום בראש הפרשה, ויש בכך מעין הכרה בחשיבותה של אמנות הנאום, שלימים תתגלגל לסוגה מיוחדת, היא הדרשה. הרטוריקה ויכולת הביטוי המילולי נתפסה כמיומנות בעולם העתיק, והמקרא מציג כאן לפנינו נאום באורח מלא. על יהודה הייתה מוטלת משימה רטורית לא פשוטה. עוד

 

עשרה בטבת - יום הקדיש הכללי – הרב שלמה שפר
בראשית ימיה של המדינה, בשנת תשי"א, קבעה כנסת ישראל את יום כ"ז בניסן כיום הזיכרון לשואה ולגבורה. שנים אחדות קודם לכן, בשנת תש"ט, קבעה הרבנות הראשית לישראל בנשיאותם של הרבנים הראשיים, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג והרב בן ציון מאיר חי עוזיאל, את יום עשרה בטבת כיום זיכרון והתייחדות עם נרצחי השואה. עוד

 

גלות - הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
כשיעקב מקבל בחרדת אושר את אות החיים מיוסף, הוא טרוד בדבר אחד: "אֵלְכָה וְאֶרְאֶנּוּ בְּטֶרֶם אָמוּת". יעקב אינו חפץ להעתיק את מקום מושבו ואינו מודרך על ידי שאלות הפרנסה, אך הקב"ה מודיע ליעקב שירידה זו לא תהיה בגדר "הצצה" בלבד, ולא בגדר "קפיצה" קצרה וזמנית, אלא: "לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם". לאחר שפגש יעקב את יוסף הוא חש שסגר מעגל ולא דיבר על חזרה ארצה. גלות ישראל החלה. עוד

 

יוסף מתוודע אל אחיו - שמחה רז
האחים מאמינים שבנימין גנב את הגביע, ואף על-פי-כן אין הם מפקירים אותו והם מוכנים למסור נפשם עליו. ראש המדברים הוא יהודה, השליט שבאחים והתקיף שבהם, והוא מוכן לשמש כעבד ובלבד שבנימין ישוחרר ויוחזר לאביו. יהודה מרגיש כי אחריות מוסרית רבה רובצת עליו, שכן הוא רואה שאֶחיו תולים בו את הקולר ומאשימים אותו במכירת יוסף. עוד



ראשיתה של שנאת ישראל - ד"ר יאיר ברקאי
הכתוב מפסיק את סיפורו של יוסף ואחיו, ומספר על מה שאירע במצרים כשהחלו שנות הרעב, לפני שבאו יעקב ובניו לשם. רש"י מציג אפשרות פרשנית שבה ו' החיבור שבראש המילה "וְלֶחֶם" מתארת את מה שנאמר בשני הפסוקים שקדמו לה (יא-יב) כנתונים במאמר מוסגר בתיאור האירועים של התנהלות יוסף מול העם המצרי בשנות הרעב. עוד

 

מלכות שמים מעין מלכות בארץ - יונה בר מעוז
בפרשת "ויגש" בא תיאור מפורט למדי של ארגון ארץ מצרים בשנות הרעב, תוך הדגשת התלות של תושבי מצרים במזון שסיפק להם יוסף. והשאלה הנשאלת היא: מה ראתה התורה לספר את כל הפרטים האלה שאינם נחוצים לנו כדי להבין את מהלך הסיפור העיקרי, מערכת היחסים בין יוסף לאחיו שגרמה לירידת משפחת יעקב למצרים? עוד

 

לכל פרשיות ויגש

תאריך עדכון אחרון: 21/11/2018