פרשת וירא

פרשת וירא

הניסיון האחד עשר:  המשא ומתן על השמדת סדום לאור סיפור עקדת יצחק - ד"ר עומר מינקה
פרשתנו פותחת במפגש של אברהם עם משלחת המלאכים, שבין תפקידיה - לבשר על השמדת העיר סדום. לאחר שנפנים המלאכים לדרכם. עוד

 

הציווי הא-לוהי והמוסר הטבעי:  עקדת יצחק לאור דברי חז"ל, הראי"ה קוק ו"מי השילוח" -  אברהם גולן
בבראשית רבה דרש רשב"י: "אהבה מקלקלת את השורה, דכתיב: 'וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת חֲמֹרוֹ'... שנאה מקלקלת את השורה, שנאמר: 'וַיָּקָם בִּלְעָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת אֲתֹנוֹ'". עוד

 

"הבטה לאחור" ככלי פרשני בפירושי רשב"ם לתורה - ד"ר יהונתן יעקבס
פירושו של רשב"ם לתורה גדוש בציטוטי פסוקים, המסייעים לו לבאר את הכתוב על יסוד מקראות אחרים. במילים אחרות, כאשר רשב"ם מבאר פסוק מסוים, הוא נוהג לצטט פסוקים אחרים מהמקרא, שלדעתו יתרמו תרומה פרשנית לביאור הפסוק. השימוש בפסוקים מכל רחבי המקרא לצורך ביאוריו משקף את גישתו של רשב"ם, שאת המקרא יש להבין מתוך עצמו, ללא עזרים חיצוניים. עוד

 

"עֲוֺן סְדֹם" לעומת "וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" – הרב ד"ר יהודה זולדן
ההיכרות הראשונה בתורה עם סדום ועמורה היא סמוך לחורבנה העתידי: "וַיִּשָּׂא לוֹט אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן כִּי כֻלָּהּ מַשְׁקֶה, לִפְנֵי שַׁחֵת ה' אֶת סְדֹם וְאֶת עֲמֹרָה" (בר' יג:י). רק אחר כך מוסבר למה: "וְאַנְשֵׁי סְדֹם רָעִים וְחַטָּאִים לה' מְאֹד" (שם יג). ובכל זאת, גם אם אנשי סדום הם אנשים רעים מאד, מדוע עונשם חמור כל כך: "וַיַּהֲפֹךְ אֶת הֶעָרִים... וְאֵת כָּל יֹשְׁבֵי הֶעָרִים, וְצֶמַח הָאֲדָמָה" (בר' יט:כד-כה) - הערים, יושביהם, ואף הצמחייה, הטבע?. עוד

 

"צְחֹק עָשָׂה לִי אֱ-לֹהִים!" – מה בין צחוקו של אברהם לצחוקה של שרה? – ד"ר יוסף אלישע
תיאור רגשות ומצבי רוח הוא יסוד נדיר בסִפרות המקראית. בסופה של פרשת "לךְ לךָ", כאשר נתבשר אברהם על בשורת הזרע, נפל על פניו וצחק: "וַיִּפֹּל אַבְרָהָם עַל פָּנָיו וַיִּצְחָק, וַיּאמֶר בְּלִבּוֹ: 'הַלְּבֶן מֵאָה שָׁנָה יִוָּלֵד? וְאִם שָׂרָה הֲבַת תִּשְׁעִים שָׁנָה תֵּלֵד?'". שם לא מצינו שדקדק עִמּוֹ הקדוש ברוך הוא וּשְאֵלוֹ לאמור: 'למה זה צחקתָ?' לעומת זאת, כאשר שרה צוחקת על כך שהיא עתידה ללדת בן בגיל כה מופלג, הקדוש ברוך הוא מדקדק עִמהּ ותובע כביכול את עלבונו. עוד

 

האם הייתה קִרבה משפחתית בין אברהם, שרה ולוט? – הרב ד"ר יוחנן קאפח
כאשר אברהם ושרה מגיעים למצרים אברהם מבקש משרה "אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ לְמַעַן יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ". שרה עושה כבקשתו, ובסופו של דבר פרעה בא בטענה אל אברהם: "לָמָּה לֹא הִגַּדְתָּ לִּי כִּי אִשְׁתְּךָ הִוא? לָמָה אָמַרְתָּ אֲחֹתִי הִוא וָאֶקַּח אֹתָהּ לִי לְאִשָּה". המעשה חוזר שוב כאשר אברהם ושרה מגיעים אל אבימלך מלך גרר. אולם כאשר אבימלך שואל את אברהם: "מָה רָאִיתָ כִּי עָשִׂיתָ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה" משיב לו אברהם תשובה מפתיעה: "וְגַם אָמְנָה אֲחֹתִי בַת אָבִי הִוא אַךְ לֹא בַת אִמִּי וַתְּהִי לִי לְאִשָּה". האמנם הייתה שרה אחותו של אברהם? עוד

 

פחד יצחק - יאיר ברקאי
הביטוי "פחד יצחק" ייחודי אמנם לפרשת "ויצא", אך הוא מאפשר להתבונן בסיפור העקדה שבפרשתנו מזווית-ראייה פחות מקובלת. הביטוי סובל פירושים שונים, אך אנו נתמקד באלה שיש להם זיקה לעקדת יצחק. עוד

 

"ואברהם עודנו עומד לפני ה'": על תיקוני סופרים - אלכסנדר קליין
מובא בפרשתנו: "וַיִּפְנוּ מִשָּׁם הָאֲנָשִׁים וַיֵּלְכוּ סְדֹמָה וְאַבְרָהָם עוֹדֶנּוּ עֹמֵד לִפְנֵי ה'". על זה רש"י שואל: מדוע כתוב "ואברהם עודנו עומד לפני ה'"? "והלא לא הלך לעמוד לפניו אלא הקב"ה בא אצלו ואמר לו 'זעקת סדום ועמורה כי רבה' (שם כ), והיה לו לכתוב וה' עודנו עומד לפני אברהם". והוא מיישב: "אלא תיקון סופרים הוא זה שהפכוהו רבותינו לכתוב כן". עוד



מי משתחווה היום לאבק רגליו? - חיים דוד מימרן
כיצד צריכה המדינה להתמודד עם תופעת העוני? מהי מדיניות הרווחה ה"אידיאלית", בעידן המודרני? אחת הדרכים המוכרות ביותר להתמודדות עם העוני התבססה על הנחת יסוד שהעני במובן מסוים, אשם במצבו בהיותו פעמים רבות, מובטל מרצון. אשר על כן, הפתרון לבעיית העוני כרוך בין היתר, בהכנסת המובטלים למעגל התעסוקה כדי שיתפרנסו מיגיע כפם. עוד

 

לוט, אחיינו של אברהם אבינו - ד"ר יעל צוהר
לאחר שתרח מת בחרן, הקב"ה מתגלה אל אברם ומורה לו להמשיך וללכת אל הארץ הנבחרת. למרבה ההפתעה, לוט הוא המלווה היחיד המוזכר בציות המהיר של אברם: "וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה' וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט" (יב:ד). שרי תצטרף רק בפסוק הבא: "וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת־שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת־לוֹט בֶּן־אָחִיו וְאֶת־כָּל־רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ". דמותו של לוט, בן אחיו המת של אברהם בולטת בפסוקים אלה. אברם, שאשתו עקרה (י"א:ל), מגדל את לוט כבן. ייתכן מאד שהוא מצפה מלוט להיות לבנו המאומץ, הממשיך את שושלתו. עוד

 

 
תאריך עדכון אחרון: 10/10/2018