פרשת בלק

פרשת בלק

בלעם והפָּרָדוֹקְס - הרב עמיהוד סלומון
הגיבור הראשי של פרשת "בלק" הוא דווקא בלעם.  מי היה בלעם? חז"ל מרבים לדבר בגנותו, ומכנים אותו "בלעם הרשע", אך
אם נקרא רק את פסוקי התורה, נגלה, להפתעתנו, שהוא אינו מכונה "רשע" אפילו פעם אחת. עוד

 

פנינים מתרגומו הערבי של רב סעדיה גאון לפרשת בלק - פרופ' יואל אליצור
רבנו סעדיה חי בין השנים ד' תרמ"ב-תש"ב (942-882 לסה"נ). הוא נולד בפיום שבמצרים, עבר דרך ארץ ישראל לבבל,
ונתמנה לגאון בבגדאד. בכתבים שזמנם מראשית ימיו רשם את שמו "סעיד אבן יוסף אלפיומי", ואחר כך אימץ (וכנראה יצר)
את השם העברי "סעדיה".  עוד

 

ברכותיו של בלעם בסידור התפילה - אליעזר דניאל יסלזון
פרשת הברכות של בלעם מציגה בפנינו שירה נבואית רחבה, ונראה שרק שירת האזינו דומה לה. את שירת האזינו החשיבו חכמים כשירה גדולה, וגם בברכותיו של בלעם הרשע נוכל למצוא מאפיינים אלה, ולכן גם כאן בשירה גדולה עסקינן. נראה שחכמים התלבטו ביחסם לשירה זו. אנו מוצאים את השפעתה גם מאות שנים לאחר מכן, בעת שסידורי התפילה שלנו החלו לקבל את נוסחם הקבוע. עוד

 

הארכאולוגיה של סיפור בלעם בן-בעור – פרופ' אהרן מאיר
הסיפור המופלא על בלעם בן-בעור, שמהווה את החלק הארי של פרשת בלק, הוא אחד הסיפורים המעניינים והמוכרים ביותר בחמישה חומשי תורה. סיפור זה זוכה להתייחסות בספרים שונים בתנ"ך, ואף נדון רבות בספרות חז"ל. אך יש בסיפור בלעם היבט יוצא דופן, שמבדיל אותו מרוב רובם של הטקסטים המקראיים: קיימים ממצאים ארכאולוגיים, שמהם אנו למדים על אודות אותו בלעם. עוד

 

האם משמעות "ברכות" בלעם היא לגנאי או לשבח? - מנחם ברק
"הכול הולך אחר החיתום" (ברכות יב ע"א). כלל זה מוכר בתלמוד ומתייחס במקורו לדיני תפילה וברכות, אך הוא עבר "אימוץ" והורחב עם הזמן על ידי חכמי ההלכה והקבלה לתחומים נוספים. משמעות הכלל הזה היא שמעשה או מאורע הבא בסיום רצף מסוים, קובע את התוצאה הסופית ומטביע את חותמו, והוא שנצרב בזיכרון ובתודעה. לאור כלל זה נברר להלן את אירועי פרשתנו, ואם אכן "הכול הולך אחר החיתום". עוד
 

בלעם – נביא או קוסם - פרופ' שאול רגב
היחס לבלעם בספרות הפרשנות והדרשה היא אמביוולנטית. מצד אחד הוא מכונה קוסם, והשליחים הבאים אליו בשליחות בלק מביאים קסמים בידם, ונאמר בספר יהושע: "וְאֶת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר הַקּוֹסֵם הָרְגוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בַּחֶרֶב". מצד שני, הקב"ה מתגלה אליו ומזהיר אותו שלא יקלל את ישראל, דהיינו הוא היה נביא. מחלוקת בעניין זה, אנו מוצאים כבר בתלמוד. עוד

 

בלעם כממשיכו של לבן - הרב ד"ר דורון דנינו
חז"ל מצאו נקודות דמיון רבות בין לבן הארמי לבין בלעם בן בעור. הנקודות הן כה רבות, עד כי אמרו חז"ל על שניהם: "תנא: הוא בעור הוא כושן רשעתיים הוא לבן הארמי"; "לבן הארמי [...] אביו של בעור הוא, ובעור היה אביו של בלעם" (זוהר, וישלח כב); "'וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר פְּתוֹרָה [...] לבן הארמי הוא בלעם" (יונתן בן עוזיאל). דברי חז"ל, הרואים בבלעם את לבן עצמו או לכל הפחות את אחד מבני בניו, נשענים על נקודות דמיון רבות העולות מדמותם של האישים הללו. עוד

 

בלק: שרוֹ של מלך וטבחו של מלך - ד"ר יעקב אלטמן
באומות העולם קמה דמות דומה למשה. שניהם מתאפיינים בדרכי חיים חריגות, שניהם עוסקים באלוקים, בעניינים שברומו של עולם ובניסיונות להפר טבעו של עולם באמצעות מעשים מופלאים. מוקד השתדלותו של בלעם היה לפעול על הקב"ה בדרכים טכניות מגוונות – שבעה פרים ושבעה מזבחות במקום פלוני על פני ההרים כדי להניעו על כורחו עבור המטרות שבהן חשק בלעם. עוד


כיצד עצר פינחס את המגפה? - ד"ר גלעד ששון
בסוף פרשתנו מסופר שה' נוגף את העם על הליכתם אחר בנות מואב ומדיין ואחר אלוהיהן. המגיפה נעצרת לאחר התערבותו של פינחס: "וַיָּבֹא אַחַר אִישׁ יִשְׂרָאֵל אֶל הַקֻּבָּה וַיִּדְקֹר אֶת שְׁנֵיהֶם אֵת אִישׁ יִשְׂרָאֵל וְאֶת הָאִשָּׁה אֶל קֳבָתָהּ וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (במד' כה:ח). משמע מפסוק זה כי הריגת זמרי וכוזבי על ידי פינחס היא שעצרה את המגפה. עוד

 

לכל פרשיות בלק

תאריך עדכון אחרון: 17/06/2018