הודעות הקמפוס

משרד הדוברות טל': 03-531-8121 פקס: 03-738-4079 Spokesman.Office@mail.biu.ac.il
  • שגריר טורקיה בישראל, כמאל אוקם

    שגריר טורקיה בישראל, כמאל אוקם

    שגריר טורקיה בישראל, כמאל אוקם השתתף בכנס של מרכז דהאן שעסק ביהודי טורקיה

    תאריך: 2017-01-25 שעה: 15:06



     


    בנאום הפומבי הראשון שלו מאז נכנס לתפקידו, אמר שגריר טורקיה בישראל, כמאל אוקם בבר-אילן: "אני מודה לעם ישראל ולממשלת ישראל על קבלת הפנים החמה שניתנה לי ולמשפחתי מיום הגעתי. אני מודה לכל הנוכחים שהגיעו לבר-אילן ולאירוע של מרכז דהאן שמחזקים את ההיסטוריה והתרבות היהודית בטורקיה ואת החיים וההיסטוריה המשותפת של שני העמים".


    הכנס שנערך הצהריים (24.01 יום ג') בבר-אילן, בחן היבטים שונים של עליית יהדות טורקיה, את החברה הטורקית ואת התרבות הטורקית ונערך בחסות מרכז דהאן בבר-אילן לחברה, תרבות וחינוך של מורשת יהדות ספרד.


    בדבריו בפני מאות אורחים ויוצאי קהילת טורקיה בישראל, ציין השגריר אוקם את הנוכחות היהודית ואת התרומה היהודית לחברה הטורקית. הוא שיבח את תפקידם וסיפר על העלייה היהודית מטורקיה בשנים הראשונות לאחר הקמת המדינה. "ב- 1949 הגיעו רבים מהיהודים הטורקים לחיפה ומשם המשיכו למחנות העלייה. הם גרו באוהלים רעועים והתגברו על הקשיים והמעבר לישראל. לאחר זמן מה, הם ביקשו לשוחח עם מפקד המחנה וביקשו לעבור למבני הקבע שהיו במקום. המפקד סירב והם הבינו שמדובר "באשכנזי". הם נפגעו מהאפליה אבל חיכו להזדמנות הראשונה וכאשר הבחינו בבנייני הקבע הריקים מאדם, החליטו לאכלסם ללא אישור מפקד המחנה. משנודע למפקד על המעבר שלהם, הוא פקד עליהם להתפנות מאחר והם פעלו ללא רשות והפרו את החוק. היהודים הטורקים לא נרתעו וכאשר שלח מפקד המחנה את שוטריו לפנות את המהגרים, הם התנגדו ללא מורא. זוהי הרוח הטורקית והסיפור הזה מסמל את הגבורה ואת אופיים של היהודים הטורקים שהגיעו לישראל בשנותיה הראשונות".


    ד"ר שמעון אוחיון, יו"ר מרכז דהאן, היה יו"ר מושב הפתיחה וציין את היחסים וההיסטוריה המשותפת של היהודים והטורקים: "היחסים בין טורקיה לבין היהודים ידעו עליות ומורדות, אך רבים מהיהודים השתלבו במערכת המסחר והכלכלה והשפעתם ניכרה בחברה הטורקית.  בסוף המאה ה- 19 חיו בטורקיה כ- 300 אלף יהודים וערב מלחמת העולם השנייה הזמין שליט טורקיה, הנשיא כמאל אתא טורק את היהודים באירופה להתיישב בארצו. ההיסטוריה הטורקית הוכיחה את הצלחת הדו – קיום בין היהודים לבין המוסלמים. ד"ר אוחיון סיכם ואמר כי הקהילה היהודית בטורקיה פגיעה מבעבר: "לצערנו ראינו בשנים האחרונות כי האירועים הפוליטיים לא פוסחים על הקהילה היהודית שהפכה לפגיעה יותר, אך המשטר מקפיד להגן כראוי על הקהילה היהודית".


    במושב הפתיחה השתתפו: ד"ר אפרת אביב, מהמחלקה של בר-אילן ללימודי המזרח התיכון וממרכז בגין-סאדאת (בס"א) למחקרים אסטרטגיים, עסקה בקהילה היהודית בטורקיה במעבר בין אימפריה לרפובליקה; דוד אלעד מהסוכנות היהודית עסק בעלייה מטורקיה בשנים האחרונות וד״ר צמרת לוי-דפני, מכון ון ליר והמרכז הבינתחומי הרצליה שדיברה על קהילות היהודים בדרום מזרח תורכיה.


    במושב השני בראשות ד"ר אבי אלקיים, אוניברסיטת בר-אילן, דיברה ד"ר נעמי לירן, מאוניברסיטת חיפה על יהודים ותעשיית הקולנוע באיסטנבול, פרופ' תמר אלכסנדר מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, הרצתה על היצירה העממית של יהודי ספרד בתורכיה: סיפורים ופתגמים והמוזיקאי ינון מועלם, עסק ב"איסטנבול-תל אביב" – השפעות הדדיות בין המוזיקה הטורקית והיהודית. מועלם גם ביצע קטעים ממגוון הסגנון העשיר של המוזיקה הטורקית.