מדע, טכנולוגיה וחברה

מדע, טכנולוגיה וחברה

 

למה ללמוד טכנולוגיה, מדע וחברה?

המדע והטכנולוגיה שלובים בכל מוסדות החברה. בתי ספר בוחנים וממיינים ילדים "באופן מדעי" ומקווים ללמדם יותר "באופן מדעי" בעזרת המחשב; בתי משפט תלויים יותר ויותר בעדים מומחים מתחומי המדע השונים, המתחרים זה בזה על גילוי ה"אמת"; מנהיגים דתיים נאבקים להתאים את עצמם לממצאים האחרונים היוצאים ממעבדות המחקר, ממצאים שלעתים קרובות סותרים בבירור עקרונות דתיים מסורתיים; ממשלות מבקשות את עזרת המדענים בקביעת מדיניות, ובה בשעה מנסות להתערב בעדיפויות המחקר של המדענים עצמם; וגם האמנות מתעדת את חשיבות הטכנולוגיה והמדע בחברתנו, החל מסרטים, התלויים כיום במחשבים כדי ליצור חזיונות שלעולם לא ניתן היה לייצרם אחרת, ועד למוזיקה אלקטרונית ומדע בדיוני.

 

למה ללמוד טכנולוגיה, מדע וחברה בבר-אילן?

 

בזכות השילוב הייחודי בין נושאי מחקר והרחבת האופקים במגוון תחומים

בתכנית למדע, טכנולוגיה וחברה נוטלים חלק בהרפתקה אינטלקטואלית בחזית הידע האקדמי. לימוד בתכניתנו דורש הקפדה מדעית לצד יצירתיות, מנקודת ראות בין תחומית המשלבת מקצועות שונים: היסטוריה, פילוסופיה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, ביקורת הספרות, ביקורת התרבות, ותחומים מדעיים ספציפיים. הסטודנטים רוכשים כלים הנחוצים להבנת הטכנולוגיה, המדע והרפואה מפרספקטיבה רחבה וביקורתית.

 

הגישה בתכנית מבטאת הערכה ביקורתית להישגי המדע בימינו ולהיסטוריה הענפה מהם צמחו, יחד עם מודעות לדרכים הסבוכות, רבות הפנים, והטרנספורמטיביות שבהן המדע, הטכנולוגיה והחברה משפיעים זה על זה.

 

בגלל בלעדיות התכנית

התכנית למדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר-אילן היא תכנית ייחודית בנוף האקדמי הישראלי. אצלנו היסטוריונים, פילוסופים, סוציולוגים, חוקרי תרבות, משפטנים, ומדענים חוקרים את הממשקים הרבים ואת ההשפעות ההדדיות בין המדע והטכנולוגיה לחברה במובנה הרחב של הפילוסופיה, המוסר, החינוך, הפוליטיקה, הידע והאמנות.

 

הסטודנטים בתכנית מגיעים מתחומים שונים ומגוונים: מדעי המחשב, פיזיקה, ביולוגיה, ספרות, היסטוריה, סוציולוגיה, ארכיטקטורה, ארכיאולוגיה, פילוסופיה ועוד.

 

בגלל היצע הקורסים ומסלולי הלימוד

התכנית מציעה לימודים לתואר שני ושלישי בשלושה מסלולים אפשריים: תואר שני עם תזה, מסלול משולב לתואר שני ושלישי, ותואר שלישי ישיר.

 

היצע הקורסים בתכנית משקף את הקשת הרב-תחומית של לימודי טכנולוגיה, מדע וחברה: פילוסופיה של המדע בעת העתיקה, מדע יהודי נוצרי ומוסלמי בימי הביניים, תולדות הביולוגיה המודרנית, הסוציולוגיה של האינטרנט, פרקים נבחרים בתולדות הרפואה, נשים במדע, פוליטיקה ומדיניות ציבורית בעידן הדיגיטלי, מושג ה"קידמה" באבולוציה, דרוויניזם, אלטרואיזם, אמנות ומדע, ידע ומדינה ועוד.

 

בגלל תחומי המחקר התיאורטיים המרתקים

חברי הסגל והסטודנטים שואלים שאלות מגוונות, כגון מהי רציונאליות מדעית, והאם המדע תמיד עומד בסטנדרט? מה משמעות המושג "טבע" ו"טבעי" בעולם הפונה להעצמה אנושית באמצעות ביוטכנולוגיה וננוטכנולוגיה? כיצד המעבר לעולם אינטרנטי משפיע על גלובליזציה, על החינוך, ועל החיים החברתיים המודרניים? מה תפקידה של חשיבה אסתטית במדע ובטכנולוגיה? כיצד פילוסופיות סביבתיות מתכתבות עם הגות דתית? כיצד אידיאולוגיות מוסוות חודרות בחשאי אל תוך הליבה של תיאוריות מדעיות?

 

בגלל הפרויקטים המדעיים המעשיים

לצד השאלות התיאורטיות, העיסוק במדע ובטכנולוגיה מעלה גם שאלות פרקטיות מאוד: האם צריכים חוקרים להימנע משיבוט בני-אדם? מהפיכת חיידקים ונגיפים לכלי-נשק? מהפרטה של מאגרי זרעים ויבולי מזון? מפיתוח טכנולוגיות הפוגעות בסביבה?  האם התקשורת ה"וירטואלית" עם זרים, דרך מסך ומקלדת, יוצרת משמעות אחרת של מושג הפרט, הקהילה, והלאום, ומהם ההשלכות לכך? מהם ההשלכות החברתיות של תורת האבולוציה? מהם ההשלכות הפוליטיות של העידן הדיגיטלי? מהם ההשלכות הסביבתיות של מסחור ידע מדעי? כיצד יש להגדיר את מקומם של "מומחים" בפוליטיקה החברתית וכיצד יש לראות תהליכים אלו בהיבט היסטורי?

 


לאתר המחלקה למידע נוסף אודות לימודי טכנולוגיה, מדע וחברה בבר-אילן

 

למידע על הרשמה ולימודים בבר-אילן התקשרו 9392*

תאריך עדכון אחרון: 19/04/2017

הירשמו לקבלת מידע על לימודים בבר-אילן

שם פרטי
שם משפחה
טלפון*
דוא"ל*
לימודים לתואר*
בחר או הקלד את תחומי ההתעניינות:
תחום התעניינות 1
תחום התעניינות 2

   

הרשמה לשנת הלימודים תשע"ח      

למה אוניברסיטה


בדקו את סיכויי הקבלה שלכם

תהליך הרשמה ללימודים

הגישו מועמדות ללימודים

קבלו ייעוץ בבחירת מסלול לימודים

הכירו את תכנית הנבחרים
למועמדים מצטיינים

סיוע אקדמי לסטודנטים בעלי
צרכים מיוחדים

מידע אודות מגורים במעונות